23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A: Christel Schaldemose

Karteller, bildata og grønne biler. Den socialdemokratiske EP-kandidat Christel Schaldemose varmer op til næste ugens konference i Gram og svarer på spørgsmå om biler og EU.

? Der har de seneste år været en del sager om karteldannelse i især den tyske del af autobranchen. Er det dit indtryk, at karteldannelse i autobranchen er større end i andre brancher?

! Det må jeg sige ja til. I forbindelse med dieselgateskandalen har jeg arbejdet rigtig meget med nye regler, der skal forhindre en ny skandale af den slags. Der oplevede jeg virkelig, hvor meget bilindustrien og måske især den tyske bilindustri kan påvirke lovgivningsprocessen mange steder. Vi har også set EU give milliardbøder for karteldannelse, og senest har Europa-Kommissionen startet en undersøgelse af, at bilindustrien har samarbejdet om at tilbageholde grønne initiativer.

? Bilproducenter på den ene side og eftermarkedet på den anden diskuterer, hvem der skal have adgang til de data, moderne biler genererer - og hvem der ejer dem. Hvordan kan det sikres, at der bliver fri adgang til disse data?

! Det skal være bilejerne, der ejer de data, der bliver genereret. Jeg synes ikke, at alle og enhver skal have adgang til de data frit. Bilejerne skal selv kunne bestemme, hvem der kan kigge med i de mange data, der genereres. ift reparation er det dog vigtigt, at bilens data og diagnosticering kan blive bedre tilgængelig for de frie værksteder, hvis bilens ejer ønsker det. Det er derfor brug for endnu flere standarder for, hvordan bilens data præsenteres.

? Hvornår forventes lovgivning/retsakt på området omkring bildata?

! Det er desværre svært at sige, for det er noget, der skal prioriteres fra den nye Europa-Kommission. I Europa-Parlamentet har vi længe opfordret til, at der kommer nogle regler på området, men det den nuværende Kommission har kunnet svinge sig op til er, at komme med en anbefaling til, hvordan det bør se ud. Den kom de med i år, hvor det er for sent, at komme med lovforslaget. Men det vi være et krav fra min side af, at en ny Kommission bringer det her på banen meget hurtigt.

? Flere danske politikere taler om på et tidspunkt at forbyde salg af dieselbiler i Danmark. Mener du, det er en farbar vej og mener du, det er lovligt i forhold til gældende EU-regler?

! Jeg er nok ikke den rette at spørge, mht. om det er lovligt ift. EU-reglerne, men det er der jo flere eksperter, der siger, det ikke er. Men jeg mener helt klart, at vi skal udfase brugen af benzin- og dieselbiler, så vi får en grønnere bilpark i hele Europa. Og det kan lade sig gøre. Norge er et rigtig godt eksempel på, at man godt kan skabe en grønnere transportsektor, også uden at forbud. Men hvis flere lande skal med på den vogn, så skal vi nok lave reglerne om, så det alligevel bliver muligt, at sætte en slutdato på de mest forurenende biler.

? Er du tilhænger af, at salget af elbiler støttes af en eller anden form for tilskud? Og i givet fald, hvilken?

! Jeg synes generelt, at vi skal støtte alle de initiativer, hvor den grønne omstilling har brug for et skub. Og det har transportsektoren. Vi skal både fremme elbiler og andre grønne alternativer, og det kan godt være med økonomiske tilskud.

? Hvilken bil kører du selv i privat?

! Mercedes C180 CGI fra 2010. Det er en dejlig bil :-)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.16