TELEMATIK Kandidater til Europa-Parlamentet fra S, V og K kunne til fulde forstå forbrugernes og branchens ængstelse for producentmonopol på bildata. En ny EU-Kommission vil ikke blive godkendt, med mindre den lover at udvirke en konkurrencelovgivning, der sikrer forbrugerne ejerskab til data fra deres biler.
I hvert fald ikke hvis det står til tre kandidater til EU-Parlamentet, der25. april var indbudt af Danskalliance for bilejeres ret til egne data til et møde om den forbundne bil.
Alliancen er sammensat af Dansk Bilbrancheråd, AUTIG, SMVdanmark, FDM og Forsikring & Pension.
Både Jeppe Kofod (S), Bergur Løkke Rasmussen (V) og Pernille Weiss (K) gav håndslag på - hvis de bliver valgt-at indstille til deres respektive partigrupper at rejse netop dét spørgsmål under Parlamentetsgodkendelse af den nye EU-Kommission til sommer.
Ny bil på liften
Autohjørnet i Espergærde dannede rammen om mødet, hvor allianceparterne redegjorde for deres respektive interesser i, at forbrugerne selv må bestemme, hvem der skal have adgang til data fra deres forbundne biler.
Frank Donslund, ElektroPartner, illustrerede, hvordan det frie eftermarked kan tilgå en ældre bil, mens værkstedsindehaver Henrik Jensen illustrerede forskellen på at tilgå en spritny, avanceret Volvo XC60 med originalt tester-software kontraen eftermarkedstester.
Sammenligningen illustrerede ikke mindst, at den lidt ældre bil grundlæggende var nemmere at gå til - også med en almindelig tester.
Hver især af de fem allianceparter har en afgørende interesse i, at det ikke skal lykkes bilproducenterne at fastlåse data fra bilerne. Både forbrugere og forsikringsselskaber frygter for den frie konkurrence, hvis bilproducenterne låser bilerne af, og den frie del af autobranche vil miste mulighed for at vedligeholde og reparere bilerne.
Kandidater bed til bolle
Hidtil er det også lykkedes for bilfabrikanterne at komme uden om persondatalovgivningen, idet synspunktet er, at data fra bilerne ikke kan henføres til personer. Det, mener allianceparterne, er åbenlyst forkert
- Biler er typegodkendt på europæisk plan, så det handler om at skabe noget europæisk politik. Det er her, I kommer ind i billedet, lød det fra Torben Lund Kudsk fra FDM. Og de tre Europa-Parlamentskandidater bed til bolle:
Konservative Pernille Weiss satte lighedstegn mellem den låste, forbundne bil og den generelle beskyttelse af den personlige integritet, mens socialdemokratiske Jeppe Kofod fastholdt, at persondatareglerne selvfølgelig også bør omfatte bilfabrikanter. Venstres Bergur Løkke Rasmussen understregede betydningen af det frie forbrugsvalg og erindrede om, at Europa-Parlamentet allerede har forsøgt at presse Kommissionen til handling.
I Dansk Bilbrancheråd glæder direktør Erik S. Rasmussen sig over de tre EP-kandidaters store engagement i sagen:
- Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes os at skabe europapolitisk opmærksomhed om ejerskab til data fra bilerne. Især er vi glade for de tre politikeres tilsagn om at ville tage sagen op i deres respektive partigrupper, hvis de bliver valgt.
Der er valg til Europa-Parlamentet den 26. maj.
EP-kandidater klar til at slås for bildata
De danske kandidater til Europa-Parlamentet fra S, V og K kunne til fulde forstå forbrugernes og branchens ængstelse for producentmonopol på bildata.