TRENDS En af de store aktører i volumenmarkedet for støddæmpere er mærket Sachs under den store tyske ZF-koncern, der forhandles af autogrossisten au2parts. Vi har stillet fire spørgsmål til indkøbschef Carsten Randrup.
Motor-magasinet: Hvordan oplever au2parts og Sachs salget for støddæmpere i Danmark, Norden og generelt på eftermarkedet?
Au2parts: Salget på støddæmpere er rimelig status quo, dog er der en øget interesse for prisalternative produkter til de helt gamle køretøjer.
Nye biler bliver generelt bedre, hører vi - gælder det også støddæmpernes kilometertal?
I Danmark er der en kombination af bedre veje og længere holdbarhed på dæmperne - det har dog ikke udmøntet sig i et drastisk fald af efterspørgslen på dæmpere.
Hvordan spiller den kommende udvikling i salget af elbiler ind - er der noget her omkring støddæmpere at forholde sig til for jer og værkstederne?
De fleste af de Elbiler, der findes på markedet i dag, er bygget op omkring undervognen fra brændstofdrevne modeller, og derfor har det ikke den store betydning endnu. Den elektriske bilpark i Danmark er ikke rigtig kommet til reparation i eftermarkedet endnu, og derfor er vores erfaring meget begrænset på dæmpere til det segment.
Vil kunderne gerne køre med avancerede støddæmper-systemer?
Vi ser en øget efterspørgsel på reservedele til luftaffjedrede undervogne - det skyldes helt sikkert, at de større modeller fra blandt andet Mercedes og BMW er begyndt at ramme eftermarkedet. Det stiller nye krav til sortiment og kompetencer hos grossisterne.
Sådan oplever en grossist støddæmper-markedet
Motor-magasinet har spurgt au2parts, der sælger Sachs støddæmpere, hvordan salget ser ud - også når elbilerne for alvor kommer.