23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det vidste du ikke om Ankenævn for biler

Ankenævn for biler har udgivet sin årsberetning for 2018. Den kan man blive rigtig klog af at læse og neden for er en række elementer fremhævet.

JURA I 2018 modtog Ankenævn for biler 599 klager, hvilket er 8 flere end i 2017. I forhold til det totale antal af bilhandler og værkstedsbesøg i Danmark i løbet af 12 måneder er det et særdeles beskedent antal. 74 pct. af klagerne drejede sig om køb af nye eller brugte biler, mens 26 pct. drejede sig om reparationer eller serviceydelser.

I 2018 er 418 sager nået gennem sagsbehandlingen og frem til nævnsbehandling, hvilket svarer til 70 pct. af det samlede antal klager. Heraf er 337 blevet afgjort, 44 er blevet afvist og et antal sager er blevet udsat fordi der manglede oplysninger.

Ankenævnets formand har desuden kompetence til egenhændigt, at afvise eller afgøre sager, hvilket er sket i 12 tilfælde. Næsten alle de afviste sager er afvist med den begrundelse, at der kræves en bevisførelse, f.eks. i form af afhøring af vidner under strafansvar, hvilket ikke kan ske i ankenævnet. Sagen skal derfor - hvis klager ønsker en afgørelse - afgøres af en domstol.

193 sager er blevet afsluttet forligsmæssigt under sagsbehandlingen og uden nævnsbehandling.

I 2018 fik forbrugerne enten fuldt medhold eller medhold i det væsentligste i 45,1 pct. af de klagesager, som kom helt frem til nævnsbehandling. Det er en stigning i forhold til 2017, hvor forbrugerne fik medhold i 38,8 pct. af sagerne.

Det er dermed, selv om andelen er steget, langt fra alle utilfredse kunder, der får medhold i deres klage - faktisk under halvdelen. Det kan dermed godt svare sig, at bruge noget energi på at svare på en klage, oprettet i ankenævnet, eller bede sin brancheorganisation om rådgivning.

God rådgivning kan i den forbindelse også være et råd om at forlige sagen og dermed undgå at blive pålagt sagsomkostninger.

Fire måneders sagsbehandlingstid
Det er ankenævnets målsætning, at den maksimale sagsbehandlingstid er seks måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 4,4 måneder regnet fra oprettelsen af klagen til afgørelsen.

I de fleste tilfælde afgøres en klage inden 90 dage fra det tidspunkt, hvor alle for sagen nødvendige oplysninger er til stede. Sagsbehandlingstiden lå på samme niveau i 2017. Hvis man ser bort fra de 20 pct. mest tidskrævende sager, var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 3,6 måneder i 2018.

Ca. 2 pct. af nævnets afgørelser er efterfølgende blevet indbragt for domstolene og kun i ganske få tilfælde er afgørelsen blevet ændret, enten fordi retten har en anden vurdering end nævnet eller fordi - som det oftest er tilfældet - der fremkommer andre beviser under behandlingen i retten.

Langt den overvejende del af afgørelserne i ankenævnet får deres endelige resultat i ankenævnet og det vidner om, at nævnets afgørelser nyder stor troværdighed både hos forbrugerne og i særdeleshed hos bilbranchens virksomheder og deres organisationer.

Nævnet behandler som regel 30 klagesager på et nævnsmøde. I ca. 88 pct. af disse sager var mellem nævnsformanden, brancheorganisationen og FDM enighed om sagens resultat. Det er således op til tre nævnsmedlemmer at afgøre en sag og der træffes afgørelse efter stemmeflertallet.

I 2018 blev der i omkring 12 pct. af sagerne afgivet en dissens - i de fleste tilfælde er det FDM, der afgiver dissens.

Flere virksomheder i udhængsskabet
Ankenævnet skal offentliggøre navnene på de virksomheder, der ikke efterlever nævnets afgørelser. Det sker i nævnets "Udhængsskab" på bilklage.dk.

Oplysningen i udhængsskabet slettes, når afgørelsen efterleves eller senest efter 12 måneder. Ved udgangen af 2018 var der 49 forskellige virksomheder i udhængsskabet, hvilket er 16 flere end i 2017. Ca. 90 pct. af de virksomheder, der figurerede i udhængsskabet, fordi de ikke efterlever nævnets afgørelser, er IKKE medlem af en af de brancheorganisationer, der står bag ankenævnet.

I 2018 blev der registreret 18.508 unikke sidevisninger af udhængsskabet på bilklage.dk. Dette er en stigning i forhold til året før, hvor tallet var 14.311.

Der er dermed ganske stor interesse for at se den "sorte liste" og hvilke virksomheder, der ikke ønsker at følge nævnets afgørelse. Indbringer en virksomhed en nævnsafgørelse for domstolene, bliver virksomheden ikke "hængt ud i skabet" så længe sagen verserer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03