23948sdkhjf

Er det i år, du skal prøve at køre trackday?

At køre sin bil på en racerbane bliver mere og mere populært - ikke mindst blandt kørere fra autobranchen. I år er en af track day-nyhederne, at det er blevet billigere - og sikrere - at prøve for første gang.

BANEKØRSEL At suse ned ad FDM Jyllandsringen langside. Eller blæse hen over det berømte sving Tändstiften på Ring Knutstorp.

Efter antallet af såkaldte track days at dømme, bliver det mere og mere populært at prøve kræfter med sin bil, en bane og i øvrigt egne evner bag et rat. Track days, der kan trækkes mange år tilbage til typisk et par årlige klubdage i en motorklub, har udviklet sig til her ved indgangen af 2019 at byde på arrangementer om end ikke hver eneste uge, så i hvert fald mange gang i løbet af en sæson.

Hvad er så den store track day-nyhed i år?

Vi spørger Jeppe Rimmen, der står i spidsen for den største arrangør, trackdayklubben.dk.

- Nyt i 2019 er, at nye kørere kan starte op på et after work-event, der foregår fra 15-18. Og vi har et bredt udvalg af forskellige events, både hele dage, halve dage og after work. De fleste er fredage, men der er også en lørdag og 2. pinsedag, der jo er helligdag. I alt 11 events i år på tre forskellige baner.

Skal man helst stille op med en racerbil for at være med?

- Nej, det er slet ikke nødvendigt. Track days er først og fremmest for indregistrerede biler. Vi kører typisk i tre grupper, først for begyndere i indregistrerede biler, så for øvede i indregistrerede biler og endelig en gruppe for biler uden nummerplade.

- Men hvad nu, hvis bilen kommer til skade?

- Ja, mange er nervøse for om det nu også sikkert at køre track day - specielt i forhold til forsikring på bilen. Vi afvikler track days som køreteknisk kursus, så bilforsikringen dækker. Vi har aftaler med Codan og Tryg og kan der garantere dækning, forklarer Jeppe Rimmen.

Blandt instruktørerne i trackdayklubben.dk er Danmarks første vinder af 24-timersløbet på Le Mans, nemlig John Nielsen. Han forklarer og viser, hvor på banen man skal køre, hvor man skal give gas - og mindst lige så vigtigt, hvor man ikke skal give gas. På listen over instruktører er også Tommy Schröter, coach og de to kørere Morten Dons og Nikolaj Kandborg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11