23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Yes. Baghjulstræk er her igen

Motorsport: Ude i den store verden er TCR en populær klasse - og måske er den på vej til Danmark. Men indtil nu udelukkende med forhjulstrukne biler. Det gør et engelsk BMW-team noget ved.

STANDARDVOGNS-RACING DTC eller Super GT. Altså de store V8-racere på FDM Jyllandsringen eller de hylende V6’ere fra Padborg Park. Det er matchen i dansk banesport i år. To gange rørrammebiler, den ene med store amerikaner-motorer fra Chevrolet; den anden med små hurtigt-roterende motorer fra Renault.

Men ude i den store verden er det en helt anden type biler, der er de mest populære standardvogne: TCR’erne. Altså grundigt tunede biler af typen Volkswagen Golf GTI, Honda Civic Type R og Hyundai i30 N. Blandt de mange ligheder her er især ét: Alle er forhjulstrukne biler.

Og uanset hvor mange fordele forhjulstræk har for en hverdagsbil, så er alle de "rigtige" racerbiler - formelbiler og racersoprtsvogne i Le Mans-stil - baghjulstrukne. Derfor savner mange de baghjulstrukne standardvogne.

Men det gør et engelsk BMW-team noget ved nu. Til det engelske standardvogns-mesterskab 2019 med titlen BTCC triller et team frem til start med BMW 3’ere. Og ja, de har jo netop træk på de to baghjul. Så på den måde er der biler med "trækakslerne monteret i den rigtige ende," som mange siger, tilbage i en af motorsportens mest populære klasser.

I sig selv er forhjuls- versus baghjulstræk altid lige så god en diskussion som Ferrari versus Mercedes i Formel 1 og Porsche versus Audi på Le Mans for et par år siden.

Selv om BMW’en hedder 330i M, kører den med en 4-cylindret rækkemotor - altså er den motormæssigt tæt op ad f.eks. Golf GTI i TCR-serien. Og da det engelske BTCC-reglement ligger sig tæt op ad de internationale TCR-regler, er der altså plads til den baghjulstrukne bil. Og præcis det er den engelske pointe: At den åbner for et bredere og mere forskelligartet felt af biler - og dermed er klassen alt andet lige mere interessant.

Med en baghjulstrukken BMW i en af de stærkeste standardvogns-klasser løber tankerne hurtigt tilbage til en af de mest berømte standardvognsracere blandt alle og til alle tider; den første BMW M3. Danskere husker måske bedst, hvordan Kris Nissen kørte så stærkt i Tyskland med en sådan, og hvordan først Peter Elgaard og senere John Nielsen gjorde det umuligt at stille op til danske løb i andre biler.

I den danske DTC-serie fra omkring 00 var det atter John Nielsen, Peter Elgaards søn Casper og Jan Magnussen, der kørte stærkt - og baghjulstrækker-sidelæns - med BMW 3’ere.

EKSTRA: Sæson 2019 bliver en kamp mellem to kongeklasser i dansk motorsport, DTC og Super GT. Men mange ser det som en fordel, hvis der kun var én kongeklasse. Blandt flere i spil er TCR. Det er især derfor en mulig baghjulstrækker er så relevant set med danske øjne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|