MINI-SUV’ER Hvilken bilklasse kan præstere en vækst på tæt ved 50 procent? Golf-klassen? Nej. SUV’erne? Nej. Det rigtige svar er mini-SUV’erne med biler som Peugeot 2008 og Renault Captur. På europæisk plan var væksten blandt de mindre udgaver af især Qashqai fra 2017 til 2018 hele 46 procent. Her i landet er niveauet tilsvarende.
Så det er her, der er nye penge at hente. Den store modebølge som Nissan Qashqai mere end nogen anden startede, er nu permanent. Udbuddet er enormt; lidt afhængig af, hvordan man definerer en SUV, er der i omegnen af 100 forskellige at vælge mellem - og blandt dem er det bilerne en størrelse mindre og en prisklasse under Qashqai, der udvikler sig hurtigst lige nu.
Ud fra de danske bilbutikker kører især de to franskmænd fra Renault og Peugeot; henholdsvis Captur og 2008 - 2008’eren har spillet en ikke uvæsentlig rolle i importselskabet Interdans jagt på Semler som Danmarks største bilimportselskab.
Men nu, helt præcist fra den kommende weekend, kommer der en ny mini-SUV på det danske marked - Volkswagen T-Cross står klar til salg hos landets VW-forhandlere. At en ny model fra netop Volkswagen vil kunne øge segmentets størrelse er jo tæt på en naturlov på det danske marked. Men også i en anden sammenhæng spiller den nye, tyske mini-SUV en afgørende rolle; T-Cross skal med et estimeret salg i nærheden af de 3.000 være med til at fastholde, at Semler med bl.a. Volkswagen og Audi holder sig foran Interdan med bl.a. Peugeot og Opel. Mærkets PR-magager Thomas Thortshøj sagde således i forbindelse med et pressearrangement forud for lanceringen:
- Vi ser jo gerne, at T-Cross skal op og drille nummer et og nummer to i klassen; det er klart.
Nummer et 2018 var Captur, nummer to var 2008 med et salg på henholdsvis godt 2.900 og knap 2.900 solgte eksemplarer.
Lige på og hårdt til Semler
Selv siger VW-importøren, at de gerne vil være klassens nummer ét med den nye T-Cross. Men hvorfor er den så 30.000 kr. dyrere end konkurrenten fra Renault? Det er bare et af de oplagte spørgsmål om den nye mini-SUV. Vi stiller dette plus en håndfuld andre til PR-magager Thomas Thortshøj.
Spørgsmål 1: Først og fremmest til lykke med den nye mini-SUV. Vurderer du, at den kan blive klassens bedst sælgende bil - og altså overhale både Renault Captur og Peugeot 2008?
Hjortshøj: Tak for det. Vi mener, at vi med den nye T-Cross har en kompakt SUV, der har en så bred vifte af kvaliteter, så den helt klart kan gøre gældende i toppen af denne klasse. Det er en meget vigtig bilklasse i Danmark; en bilklasse hvor størrelse og pris passer rigtig godt til den danske bilkøber, og det matcher T-Cross.
Spørgsmål 2: Hvis du kun fik ét ord at hæfte på den nye T-Cross, hvilket ville de så være?
Hjortshøj: Komplet.
Spørgsmål 3: Hvor ser du T-Cross have en svaghed overfor de direkte konkurrenter?
Hjortshøj: Vi mener ikke, at T-Cross som bil har en konkret svaghed, men set i forhold til markedet skal vi måske råbe lidt "højere", da vi debuterer senere end mange andre mærker i denne bilklasse. Men vi har fuld tillid til, at T-Cross har det der skal til for at erobre en stærk position i markedet.
Spørgsmål 4: T-Cross koster fra 200.000 kr., mens Renault Captur, kan fås fra 170.000 kr. Hvorfor har I valgt en frapris, der så meget højere end en af de stærke konkurrenter?
Hjortshøj: T-Cross har den rigtige pris set i forhold til, hvad den tilbyder både af praktiske egenskaber, sikkerhedsudstyr, connectivity og komfort. Prisen afspejler det faktum, at vi mener, at T-Cross er en komplet bil, der kombinerer en række egenskaber, så du ikke går på kompromis med noget, uanset om du opgraderer fra en mindre bil eller downsizer fra en større.
Spørgsmål 5: Hvor afgørende er salget af den nye T-Cross for at Semler kan holde sig foran Interdan i det samlede 2019-salg?
T-Cross er en vigtig bil for Volkswagen i Danmark, og vi har en klar forventning til, at den på sigt bliver en af vores vigtigste modeller volumenmæssigt. Det baserer vi henholdsvis på det faktum, at for det første oplever denne bilklasse en voldsom vækst i disse år, og for det andet har vi med T-Roc og Tiguan oplevet, at mange kunder ønsker sig en Volkswagen SUV, og med introduktionen af T-Cross kan Volkswagen nu tilbyde en SUV i mange størrelser og prisklasser.
EKSTRA-spørgsmål: Skal du selv have en T-Cross at køre i? Og i givet fald, hvilken variant??
Hjortshøj: Jeg er for tiden kørende i en Touran, men jeg kunne sagtens se mig selv i en T-Cross 1,0 TSI Style med 115 hk med DK teknikpakke, så jeg får det digitale Active Info Display instrumentering, nøglefri betjening og Light Assist.
Semler rykker ud i overhalingsbanen med den ny mini-SUV, T-Cross
Ingen klasse vokser som mini-SUV'erne - så netop her slår Volkswagen-importør Semler til med den nye T-Cross. Men er den god nok til, at I kan holde Jer foran Interdan? Vi spørger VW-Danmark.