23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sikkerhedsudstyr skal være obligatorisk

EU kræver at fra 2022 skal alle nye biler være udstyret med tre førerassistenter plus fire andre sikkerhedssystemer.

SIKKERHEDSUDSTYR Førerassistenter som nødbremse og vognbaneassistent er jo allerede almindeligt udstyr på de fleste nye biler; men fra 2022, altså om tre år, er den type sikkerhedsudstyr obligatorisk på alle nye biler - og varevogne, lastbiler og busser i øvrigt. Det er netop besluttet i enighed mellem EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og Ministerrådet.

Bag beslutningen ligger en undersøgelse, der viser, at menneskelige fejl er skyld i 90 procent af alle trafikulykker. De nye sikkerhedssystemer kan enten advare føreren eller selv gribe ind i kørslen og være med til at forhindre, at en ulykke sker.

Målet med kravet om flere sikkerhedssystemer på nye biler er, at de kan være med til at redde 25.000 liv i trafikken og forhindre 140.000 alvorlige kvæstelser frem til 2038. EU’s målsætning er i øvrigt, at ingen skal miste livet eller komme alvorligt til skade i trafikken i 2050.

Bilister ønsker det nye udstyr

Herhjemme hilses de nye krav velkomne af FDM.

- Det er kun positivt, at EU nu vil gøre mange af de nye sikkerhedssystemer obligatoriske. Det er også noget, forbrugerne efterspørger. I en undersøgelse, vi lavede sidste år, svarede 8 ud af 10, at der skulle være skrappere krav til sikkerheden i nye biler, og vi ved, at systemerne gør en forskel. Det er dog vigtigt at huske, at systemerne ikke skal overtage kørslen, men assistere føreren, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

Blandt de nye obligatoriske førerassistenter er en såkaldt intelligent fartbegrænser af typen ISA, forkortelsen for Intelligent Speed Adaptation, der er et system, der gør føreren opmærksom på at bilen overskrider hastighedsgrænsen på en given strækning. Om det siger Dennis Lange.

- Som udgangspunkt er systemet godt, fordi det hjælper bilisten med at overholde den lokale hastighedsgrænse. Vi kan dog konstatere, at teknikken og infrastrukturen endnu ikke er god nok i alle tilfælde. Derfor er vi også glade for, at man i EU har lyttet til bilklubberne og har besluttet, at systemet skal kunne omgås og slås fra, siger Dennis Lange.

- Flere af systemerne kræver, at infrastrukturen er indrettet, så systemerne virker optimalt. Derfor venter der især for kommunerne en opgave med at tegne vejstriber op og indrette vejene med de rigtige skilte de rigtige steder, hvis vi skal have den fulde trafiksikkerhedsmæssige gevinst ved systemerne, pointerer FDM’s juridiske konsulent.

Også nye krav til lastbiler

Men der stilles ikke udelukkende nye krav til personbiler - også lastbiler og busser skal gøres yderligere sikre.

Lastbiler og busser skal fremstilles med henblik på at gøre bløde trafikanter, f.eks. cyklister og fodgængere, mere synlige for føreren. De tunge køretøjer skal udstyres med avancerede funktioner, således at “blinde vinkler foran og til siden af føreren" reduceres “så meget som muligt.

Teknologi til direkte udsyn skal anvendes på nye modeller fra november 2025 og for eksisterende modeller fra november 2028.

Selvom EU-institutionerne er enige om de nye krav, mangler den endelige formelle vedtagelse dog

DK er blandt de sikreste lande

En opgørelse fra EU-Kommissionen viser dog, at trafiksikkerheden generelt er høj i de europæiske lande.

Her er der i gennemsnit 49 trafikdræbte pr. en million indbygger. På verdensplan er det tilsvarende tal på 174.

Kigger man nærmere på de enkelte lande, ligger Storbritannien i den positive ende med 28 trafikdræbte pr. en million indbygger i 2018.

I Danmark er tallet 30, Irland 31 og Sverige 32, oplyser AutoBranchen Danmark i et nyhedsbrev.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|