BUREAUKRATI De fleste af os gør, som der bliver sagt - og det gælder måske især for påbud modtaget fra offentlige instanser. Men kan man reagere for hurtigt?
Ja; det kan man godt.
Det måtte en virksomhed sande, da en medarbejder blev standset af politiet i en af virksomhedens biler med trailer. Trailerens bremser var i så miserabel tilstand, at politiet udstedte et påbud om ekstraordinært syn af traileren, hvilket skulle noteres i DMR (Digitalt MotorRegister).
Straks på værksted
Chaufføren kørte straks traileren på værksted. Bremserne blev repareret, og traileren blev synet. Kun få dage efter standsningen, var traileren fuldt lovlig og kørende igen.
Men ak: Næsten 2 måneder efter modtog virksomheden en indkaldelse til ekstraordinært syn af traileren, da dette først nu var blevet noteret i DMR. Virksomheden, der troede, at der var tale om en fejl, rettede straks henvendelse til DMR og bad om at få rettet fejlen, men hos DMR kunne man kun henvise til politi-instruksen og foretog sig ikke yderligere.
I indkaldelsen var Færdselsstyrelsen anført som klageinstans, og virksomheden klagede hertil. I den forbindelse rettede virksomheden også henvendelse til det værksted, der havde repareret bremserne og synet traileren for at få hjælp. Via dette værksted, der er medlem af Dansk Bilbrancheråd, blev rådets advokat, Johanne Berner Hansen, involveret.
Gynger og karruseller
Færdselsstyrelsen reagerede først efter utallige henvendelser knap fire måneder senere, hvor den henviste til politiet. I den mellemliggende periode var klagevejen blevet ændret, så klagen nu skulle indgives til netop politiet. Politiet henviste til Motorstyrelsen, der tilbageviste sagen til Færdselsstyrelsen. Denne karrusel standsede først, da politiet internt overdrog sagen til en jurist, der bekræftede, at det var politiet, der stod for tilbagekaldelsen. Undervejs ved tilbagekaldelsen opstod der dog tekniske vanskeligheder i DMR, hvilket yderligere gjorde afslutning af sagen besværlig.
Alle instanser kunne godt se det problematiske i at indkalde en trailer, der allerede var blevet synet, men tilsyneladende vidste ingen, hvem der skulle tage ansvar for at få annulleret indkaldelsen.
Indkaldelsen nåede at fejre seks måneders jubilæum, førend det lykkedes - via politiet - at få den annulleret. Alt imens risikerede virksomheden at blive standset ved en almindelig politiaktion og derigennem få en bøde for ikke at have synet traileren i overensstemmelse med indkaldelsen.
Kun hovedrysten
Advokat Johanne Berner bistod i hele forløbet virksomheden, og hun har kun hovedrysten til overs for det offentliges håndtering af sagen. Virksomheden selv var undervejs ved at kaste håndklædet i ringen og lade traileren syne igen - en beskeden udgift for at undgå besværet. Men sagen er principiel: Hvorfor skal en borger eller virksomhed, der lovlydigt skynder sig mere end den offentlige myndighed, straffes?
- Sagen har været på direktionsgangen i både Færdselsstyrelsen og hos politiet, og vi må håbe, at sådanne tosserier i bureaukratiet ikke gentager sig fremover, lyder det fra Johanne Berner Hansen.
Hurtigt syn blev mareridt for værksted
Reparation af bremserne på en trailer endte i en bureaukratisk karussel, som først blev løst efter seks måneder. Hovedrystende mener advokat fra Dansk Bilbrancheråd.