23948sdkhjf

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

TELEMATIK En stigende milliardregning truer med at ramme det automotive eftermarked og de europæiske bilister de kommende år, viser nye beregninger. Årsagen er bilproducenternes begrænsning af adgangen til bilers data. Der er brug for regulering på området, mener FDM.

Den digitale udvikling kan i fremtiden gøre det dyrere at være bilejer. De stadig mere digitale biler truer nemlig med at efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til hele 65 milliarder euro om året. Det viser en ny rapport, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA Region 1, har lavet.



Sværere at vælge værksted
Der er udsigt til, at forbrugerne i fremtiden får sværere ved selv at kunne vælge, hvor de vil have deres biler serviceret.

Begrænsningen rammer dog ikke bare forbrugerne, men også hele eftermarkedet, der er en vigtig aktør, når det gælder service og reparation af EU’s 320 millioner personbiler og varevogne.

- Der er et stort potentiale i de data, nye biler genererer, som kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. Omvendt kan det også gøre det dyrere, hvis adgangen til data begrænses, og konkurrencen svækkes. Beregningen fra FIA sætter for første gang beløb på, hvad det kan koste forbrugerne. Det er ikke småpenge. Sikrer man ikke en fri adgang til bilers data, risikerer ekstraregningen for forbrugerne og eftermarkedet om ti år at være vokset til 487 milliarder kroner om året, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Bekymring for overvågning
I en kommentar fra AUTIG, siger direktør Frank R. Hansen, at brancheforeningen er helt på linje med synspunkterne fra FDM og FIA. Bilfabrikkerne forsøger at sikre sig, at det alene er dem selv, der har realtidsadgang til bilerne og alene er dem, der kan gennemføre tovejs kommunikation.

Læs også: Organisation klar til kamp for frie bildata

- Lige så bekymrende er det, at bilfabrikkerne kan overvåge adgangen til og brugen af data fra bilerne og på den måde opnå både strategisk og privilegeret information om konkurrenterne og deres aktiviteter, tilføjer Frank R. Hansen.

- Ligeledes vil adgangen til samtlige de indsamlede data for hvert køretøj give viden i form af "big data", som kan blive en vigtig og eksklusiv konkurrencefordel. Disse data kan blandt andet bruges til at udvikle tjenester, som kan diagnosticere og prognostisere bilernes tilstand og den viden kan føre til omkostningsreduktioner i produktion, lagerhold og distribution for bilfabrikkerne, uden at andre kan stille op med konkurrerende forretningsmodeller, påpeger AUTIG-direktøren.

Nedlukning af dataadgang
Ifølge FIA’s undersøgelse er det blandt andet den teknologiske udvikling, der får bilproducenterne til i stigende grad at ville styre alle data selv. Derfor er flere af dem allerede begyndt at begrænse adgangen til data i deres biler.

Det kan blandt andet betyde, at værksteder ikke kan få adgang til at udlæse data fra bilen, der er nødvendige for at kunne servicere og reparere den.

Læs også: Q&A - Bliver den nye 208 et hit?

På samme måde vil nedlukning af dataadgang betyde, at det i fremtiden ikke bliver muligt selv at vælge eksempelvis sit forsikringsselskab eller vejhjælpsudbyder, anfører FDM.

Samtidig konkluderer undersøgelsen, at der på EU-niveau mangler regulering af adgangen til bilers data, der tilgodeser både forbrugere, bilproducenter og eftermarkedets aktører. Her kan man med fordel se på, hvordan data inden for software- og telebranchen allerede i dag reguleres.

- Vi ved, at bilejerne som udgangspunkt er positive over for den digitale udvikling. Men de ønsker også selv at kunne bestemme, hvad deres data må bruges til. Derfor er det nødvendigt, at der kommer en klar EU-lovgivning på området, så forbrugerne også som i dag frit kan vælge værksted. Hvis ikke risikerer man at svække konkurrencen, stække en stor del af de europæiske værksteder og sende en stigende merregning videre til forbrugerne. Det kan vi naturligvis ikke acceptere, siger Torben Lund Kudsk.

Undersøgelsen af foretaget for FIA Region 1 af konsulentbureauerne Quantalyse og Schönenberger Advisory Service.

Mere om: AUTIG | bildata | FDM | telematik
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

NK-klodser skal være markedets mest støjsvage

SBS Automotive skærper profilen ved at konkurrere på kvalitet med ny teknik og tiltag, der sætter fokus på bremsekomfort og emballage.

Nyt LED lys effektiviserer lakeringsarbejdet

Triscan udvider med DSG-dele til vådkoblinger

Nyhedsbrev

Xtremt hurtig lakering

Online Avis Arkiv

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Mobile malerkabiner ikke en snuptags-løsning

AutoBranchen Danmark ønsker at nuancere debatten om mobile malerkabiner efter artikler i Motor-magasinet.

Nyt musikalbum fra Jens Sørensen

Plus

Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.

Køling og varme i vores biler gennem 40 år

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

Tappesæt suger al automatgearolien ud

Filterproducent vil også skifte gearolien

Kunstnerisk bremse-letvægt

Brembo har lanceret flere nyheder med kunstnerisk særpræg og kombination af aluminium og støbejern.

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Plus

AutoMester satser på grønt elbil-koncept

Værkstedskæden lancerer E+ med et landsdækkende el-ladenetvæk for at gøre el- og hybridbiler attraktive for danskerne.

Plus

Nederlag til autogenbrugere i Højesteret

Den næsten 12 år gamle sag slår fast, at genbrugere skal betale moms af hele beløbet, når brugte biler købes af forsikringsselskaber – Skat har dog i mellemtiden ændret praksis, så dommen får ingen praktisk betydning.

Organisation klar til kamp for frie bildata

AUTIG blæser til kamp for fri adgang til bildata

Udfordringer med adgang til data og connected cars fyldte meget på AUTIG’s årsmøde, hvor der ellers var tilfredshed med alt fra lobbyarbejde til en ny service til den tunge sektor.

Værktøjspræmier til skills-vindere

Dækimportørerne skifter formand

Jannick Ditlevsen har afløst Kenneth Saust efter 14 år som førstemand for Dækimportørforeningen.

LEDER: Få nu hovedet ud af busken

Plus

Elbiler tiltrækker ny type teknikere

Elbiler kræver ikke den store investering i hardware. Men de lokker en ny type teknikere til. Hyundai-Danmark forklarer, hvordan mærket gør de cirka 45 værksteder klar til elbiler.

Genan på opkøb

Plus

Ude og inde i autobranchen

Kom til temadag om emissioner

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Dæk-kampagne rulles ud til familien Danmark

Plus

Opbakning til genbrug af dele fra en uventet kant

Dansk klimaanlæg-skole til Island

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Fripas til lakering af naturen med mobile kabiner

Plus

Kræver forlænget høringsfrist om lakkabiner

Plus

Gamle sprøjteregler i vejen for ny teknologi

PaintExpo fagmesse vokser halvandet år før den åbner

Hjulløfter nomineret til designpris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 tips til det lille dækcenter

Kvalitets motorolier til konkurrencedygtige priser

Ny kundechef er godt i gang i Leasing Fyn

Michael Stig Mogensen ny salgskonsulent hos AD Danmark

3D print af reservedele! Hvad gør Triscan?

Webshop for værktøj, svejsere & værkstedsudstyr nu fuldt funktionsdygtig

Ava Grand Opening

Dating på biltorvet.dk

TIP efteruddanner trailer mekanikere!

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Dygtige elever i skarp træning til DM i Skills

Send til en kollega

0.207