23948sdkhjf

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

TELEMATIK En stigende milliardregning truer med at ramme det automotive eftermarked og de europæiske bilister de kommende år, viser nye beregninger. Årsagen er bilproducenternes begrænsning af adgangen til bilers data. Der er brug for regulering på området, mener FDM.

Den digitale udvikling kan i fremtiden gøre det dyrere at være bilejer. De stadig mere digitale biler truer nemlig med at efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til hele 65 milliarder euro om året. Det viser en ny rapport, de europæiske bilklubbers paraplyorganisation, FIA Region 1, har lavet.



Sværere at vælge værksted
Der er udsigt til, at forbrugerne i fremtiden får sværere ved selv at kunne vælge, hvor de vil have deres biler serviceret.

Begrænsningen rammer dog ikke bare forbrugerne, men også hele eftermarkedet, der er en vigtig aktør, når det gælder service og reparation af EU’s 320 millioner personbiler og varevogne.

- Der er et stort potentiale i de data, nye biler genererer, som kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. Omvendt kan det også gøre det dyrere, hvis adgangen til data begrænses, og konkurrencen svækkes. Beregningen fra FIA sætter for første gang beløb på, hvad det kan koste forbrugerne. Det er ikke småpenge. Sikrer man ikke en fri adgang til bilers data, risikerer ekstraregningen for forbrugerne og eftermarkedet om ti år at være vokset til 487 milliarder kroner om året, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Bekymring for overvågning
I en kommentar fra AUTIG, siger direktør Frank R. Hansen, at brancheforeningen er helt på linje med synspunkterne fra FDM og FIA. Bilfabrikkerne forsøger at sikre sig, at det alene er dem selv, der har realtidsadgang til bilerne og alene er dem, der kan gennemføre tovejs kommunikation.

Læs også: Uro hos Danske Motorjournalister

- Lige så bekymrende er det, at bilfabrikkerne kan overvåge adgangen til og brugen af data fra bilerne og på den måde opnå både strategisk og privilegeret information om konkurrenterne og deres aktiviteter, tilføjer Frank R. Hansen.

- Ligeledes vil adgangen til samtlige de indsamlede data for hvert køretøj give viden i form af "big data", som kan blive en vigtig og eksklusiv konkurrencefordel. Disse data kan blandt andet bruges til at udvikle tjenester, som kan diagnosticere og prognostisere bilernes tilstand og den viden kan føre til omkostningsreduktioner i produktion, lagerhold og distribution for bilfabrikkerne, uden at andre kan stille op med konkurrerende forretningsmodeller, påpeger AUTIG-direktøren.

Nedlukning af dataadgang
Ifølge FIA’s undersøgelse er det blandt andet den teknologiske udvikling, der får bilproducenterne til i stigende grad at ville styre alle data selv. Derfor er flere af dem allerede begyndt at begrænse adgangen til data i deres biler.

Det kan blandt andet betyde, at værksteder ikke kan få adgang til at udlæse data fra bilen, der er nødvendige for at kunne servicere og reparere den.

Læs også: Auto-ledere i EU fraråder hård Brexit

På samme måde vil nedlukning af dataadgang betyde, at det i fremtiden ikke bliver muligt selv at vælge eksempelvis sit forsikringsselskab eller vejhjælpsudbyder, anfører FDM.

Samtidig konkluderer undersøgelsen, at der på EU-niveau mangler regulering af adgangen til bilers data, der tilgodeser både forbrugere, bilproducenter og eftermarkedets aktører. Her kan man med fordel se på, hvordan data inden for software- og telebranchen allerede i dag reguleres.

- Vi ved, at bilejerne som udgangspunkt er positive over for den digitale udvikling. Men de ønsker også selv at kunne bestemme, hvad deres data må bruges til. Derfor er det nødvendigt, at der kommer en klar EU-lovgivning på området, så forbrugerne også som i dag frit kan vælge værksted. Hvis ikke risikerer man at svække konkurrencen, stække en stor del af de europæiske værksteder og sende en stigende merregning videre til forbrugerne. Det kan vi naturligvis ikke acceptere, siger Torben Lund Kudsk.

Undersøgelsen af foretaget for FIA Region 1 af konsulentbureauerne Quantalyse og Schönenberger Advisory Service.

Mere om: AUTIG | bildata | FDM | telematik
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Låst OBD-stik skaber utrygge mekanikere

FTZ Århus tager fat på de frie værksteders udfordrede adgang til at reparere moderne biler.

Plus

Fusion i automaskinbranchen

JTAC i Gadstrup og J.C. Trykluftcenter i Farum er gået sammen.

Plus

Weekend-åbent eller ej? Pava lokker med rustbeskyttelse lørdag/søndag

Kunderne kan ofte ikke undvære bilen i hverdagen, og det har fået Pava sprøjtecentret i Farum til at tilbyde weekend- behandling af både privat- og erhvervsbiler. Pava-kæden udvider desuden med to nye centre på Sjælland og på Fyn.

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Plus

Ni mærkeværksteder til kamp mod Skorstensgaard

En række mærke-bilforhandlere i Skive har startet en kampagne, der skal holde på kunderne efter den frie værkstedskæde Skorstensgaards lokale rabat-markedsføring.

Nyhedsbrev

Plus

Kæmpe værksted dobler op

AutoCenter København samler sine værksteder på Stamholmen i et enormt værkstedsdomicil på over 5000 kvadratmeter.

Online Avis Arkiv

Bilsyn vokser til 27 haller

Nye opkøb bringe tyske Dekra Bilsyn i top 3 i Danmark. Overtager Bilsyn Vest, Bilsyn Nord og Kolding Lokalsyn.

Svensk autoglas-aktør er ikke færdig med at vokse

Ryds Bilglas, som overtog Danglas, fortsætter indtil videre med begge navne.

Plus

Dræber bakterierne i bilen

Værkstedskæde tilbyder udvendig og indvendig antibakteriel coating.

Plus 1

Skorstensgaard maner rygter om fusk i jorden

Den stærkt ekspanderende værkstedskæde bliver beskyldt for at skifte dele i utide og at ændre reservedelspriser på fakturaer.

Plus

Værksted eksploderede - hvem har ansvaret?

En mekaniker kom slemt til skade, og værkstedet blev mødt af et bødekrav. Hvem skal så betale? Jura-klummen har svaret.

Plus

Ny i bestyrelsen hos Andersen Biler

Plus

Ny motorvarmer kan sænke CO2-udslip

Plus

Stort opbrud: Bilmærker dør, kapitalfondene går mod bilverdenen

Plus

Overraskende bytte i dansk motorsport

Ny bilvaske-direktør

Plus

Biludstyr sælger altså også om vinteren

Biludstyr ligger ikke stille. Værksteder og bilsalgs-forretninger kan have fin ekstraindtægt ved at opstille og sælge en række vinterprodukter, lyder rådet fra B2B-leverandøren af biludstyr, Avant Denmark.

Plus

Auto Awards 2019: Fire nye kategorier på vej

Ny kædechef for Bosch Car Service

Plus

Ny grossist åbnede dørene

Åbent hus på au2parts i Middelfart med god stemning.

Plus

Søren D. Madsen ud af direktionen hos Stenhøj

Plus

25 procent længere i elbil med forvarmede batterier

Svenske Calix har bevæget sig ind på elbil-området med en ny type lader, der opvarmer batterierne, når det er koldt udenfor.

Plus

Kinesiske dæk indtager dansk asfalt

Plus

Skorstensgaard vil ind i Dansk Bilbrancheråds ledelse

Kampvalg om at komme i hovedbestyrelsen i værksteds-organisationen. Anders Skorstensgaard taber kampvalg.

Plus

Ny messe i Köln er dækket godt ind

Plus

To års garanti på Aeolus-dæk

Plus

Harpiks forbedrer Goodyears vinterdæk

Plus

Liftfirma klarer nu også kundernes dæk

Plus

Flere varebiler skal rulle længere uden dækskift

Refako lander millionunderskud

Plus

Ny formand for Als Motor

Her er den bedste bilforsikring

Hvornår må værkstedet tilbageholde en bil?

Plus

Ny i direktionen hos FTZ

Plus

De næste biler er selvrensende

Mange færre biler uden forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

VKST i front for landbrugets CO2 kamp med nyt solcelleanlæg

Undgå dæk-kaos når kulden rammer

Vind hurtig præmie på brugtbilsmesse her i weekenden

Har du styr på din dunk?

Bærearme til Tesla S og X - nu en del af Triscans sortiment

Valvoline App i nyt design

Er du pumpet op til lir med dine pumper?

Udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Brugttest – Mazda MX-5 er den fornuftige sportsvogn

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Trænger dine fødder og ben til et hvil?

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

College360 modtager stor donation til autolakereruddannelsen

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks flisfyrede dampkedel-anlæg

Sensorprogrammet er blevet udvidet med MAP-sensorer

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Kender du det der Linke-din?

SurfaceTechnic fortsætter væksten og er stolte over at blive udnævnt til at modtage Børsens Gazelle

Nyt Og Inspirerende Katalog Ude Nu!

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Hvad betyder faresymbolerne?

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Spær øjnene op for afspærringer

Send til en kollega

1.209