23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bileksportør vil klage til EU

Et gebyr på kr. 2000 er en ulovlig skat, mener Peter Schou, der er direktør fra bileksportfirmaet Yupex. Han vil gå til EU for at få beløbet sat ned.

GEBYR I Holland koster det 55 euro. I Irland omkring 30 (henholdsvis kr. 410 og 225, red.), så det giver ingen mening, at det kommer til at koste fem-ti gange så meget i Danmark.

Sådan lyder det fra Peter Schou, der er direktør fra bileksportfirmaet Yupex, der eksporterer omkring 2000 biler årligt. Han taler om det vurderingsgebyr, der bliver pålagt hver bil, der eksporteres. Gebyret er et led i afskaffelsen af selvanmelderordningen, hvor det fremover bliver Motorstyrelsen, der skal værdisætte biler, der eksporteres.

Peter Schou peger på, at det tager i omegnen af 20 minutter at vurdere en bil, og prisen på de 2000 kroner derfor er alt for høj.

- Et gebyr må kun dække de faktiske omkostninger. Ellers er der tale om en skjult skat. Og hvis de 2.000 kroner står til troende, vil jeg sætte mine advokater på sagen, lyder det fra Peter Schou.

Også Peter Schou erkender, at der har været omfattende svindel med selvanmelderordningen. Men han mener, at pilen ene og alene peger på Skat.

- Jeg har i adskillige år advaret mod det tag-selv-bord, ordningen har udviklet sig til. Og skat har de seneste ti år helt og aldeles forsømt sin kontrolopgave og set igennem fingre med selv åbenlyse tegn på svindel. Han giver et eksempel:

- Lad os tage en Ford Mondeo. Den gennemsnitlige afgiftsrefusion er omkring 30.000 kroner. Det vil derfor ikke kræve den store indsats at undersøge de tilfælde, hvor der er ansøgt om refusion, der ligger væsentligt højere. Men intet har der været foretaget, bedyrer han.

Han peger på, at det har været nemt for svindlere at få penge retur.

- Der oprettes et IVS (iværksætterselskab, red.) som via Skats hjemmeside frit kan værdiangive biler til helt urealistiske beløb. Når Skat så efter 20 - 30 tilfælde begynder at vise interesse for firmaet, lukkes det, men åbner dagen efter under et andet navn. Den konstruktion har der været talrige eksempler på, siger han og fortsætter:

- Derfor er det kun ret og rimeligt, der omsider bliver handlet. Men at nationalisere ordningen og gøre den dyr og ineffektiv, er altså ikke det, branchen har brug for.

Peger på andre løsninger
Også AutoBranchen Danmark er utilfredse med gebyrets størrelse:

- Statsrevisorerne har afsløret, at der blev svindlet med ordningen, og derfor har vi selvfølgelig fuld forståelse for, at der nu kommer mere kontrol med ordningen. Men vi mener ikke, at et gebyr på 2.000 kr. pr. bil står i rimeligt forhold til, hvor lang tid det tager at gennemføre en kontrol, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Peter Schou mener, at man i stedet skulle øge kravene til de virksomheder, der eksportere biler.

- Man kunne have indført en karantæneperiode på et år. Man kunne forlange en bankgaranti, så firmaer, der havde fået udbetalt for meget i refusion, også var i stand til at tilbagebetale beløbet. Men desværre har man valgt en løsning, der gør det dyrere og mere bøvlet at være virksomhed i autobranchen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|