SELVANMELDERORDNINGEN Det politiske indgreb mod selvanmelderordningen er nødvendigt, erkender Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, på baggrund af den politiske aftale mod selvanmelderordningen, som skatteminister Karsten Lauritzen netop har offentliggjort og som et samlet folketing står bag.
- Statsrevisorerne har afsløret, at der blev svindlet med ordningen, og derfor har vi selvfølgelig fuld forståelse for, at der nu kommer mere kontrol med ordningen. Men det er vigtigt, at den nye kontrolordning bliver smidig og hurtig. Det nytter ikke, hvis eksportørerne skal vente alt for lang tid med at få en solgt bil gennem kontrollen. Derfor er det vores krav, at en kontrolsag gerne skal kunne klares inden for det første døgn, lyder det fra Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen DI, bemærker, at den nye ordning vil skabe mere bureaukrati:
- Opstramningerne for import og eksport af brugte biler giver mere administrativt bøvl for branchen, men også en mere fair konkurrence, siger han.
Øget kontroltryk
Processen ved import af brugte køretøjer ligner processen på eksportområdet. Der er derfor også en risiko for, at der er tilsvarende udfordringer med regelefterlevelsen ved import af brugte køretøjer. Partierne er på den baggrund enige om at øge kontroltrykket for importerede brugte biler fra ca. 2 pct. til 10 pct., svarende til ca. 4.000 ekstra kontroller pr. år.
Oveni gennemføres en undersøgelse af regelefterlevelsen ved import af brugte biler for at styrke grundlaget for at foretage eventuelle yderligere initiativer.
Seeberg om indgreb: "Det var nødvendigt"
AutoBranchen Danmark håber på, at det nye kontrolsystem bliver hurtigt og smidigt. Bilbranchen DI ærgrer sig over mere bureaukrati.