RØVERHISTORIER Du har sikkert hørt historien om the Beatles første møde med et pladeselskab. De fire fra Liverpool bankede i 1962 på hos pladeselskabet Decca. Her afviste direktør Dick Rowe The Beatles med ordene: ’den gruppe har ingen fremtid i showbusiness’ og ’Guitar-grupper er på vej ud’. I stedet fik bandet en kontrakt med EMI. Resten er historie.
Historien gentog sig årtiet senere i Tyskland. I Volkswagen-byen Wolfsburg. Et par - her var ikke fire - ildsjæle arbejdede hos Volkswagen og så for sig den nye Golf med en større motor, lavere affjedring, ternet sædebetræk og en golfkugle som gearknop. En Golf, der skulle drille en Porsche 911 på Autobahn.
De to var Anton Konrad, der på det tidspunkt netop var blevet øverstkommanderende i VW’s presseafdeling og Alfons Löwenberg - en ingeniør, der tidligere havde udviklet Rallye-Kadett for Opel.
Men de tos idé; Konrads og Löwenbergs, blev fejet af bordet af VW’s ledelse: "sådan en bil har ingen fremtid i bilverdenen."
Men de to forstod åbenbart ikke den enkle tyske glose, "nein!" Så de mødtes uden for arbejdstiden hjemme hos Konrad for at arbejde med ideen. Nogle rygter fortæller, at idéudviklingen blev hjulpet på vej af skummende tysk øl. Selv fortæller Konrad at det var kaffe og apfelstrudel.
GTI'ernes største ikon blev skabt i ly af mørket
Du arbejder på en bilfabrik og ser en fantastisk idé for dig - f.eks. at udvikle en Golf GTI. Men chefen siger nej. Hvad gør du så? Se hvad to ildsjæle hos Volkswagen gjorde i midten af 70’erne.