23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

BILTEST FOR PRO VW Golf 1,5 TSI 130

Slet og ret verdens bedste bil, har vi tidligere konstateret om VW Golf. Men holder det fortsat; der er jo mange nye spillere på banen.

GOLFKLASSEN Volkswagen Golf. Navnet klinger af kvalitet og et godt køb i manges kunders ører. Og salgstallene taler deres eget tydelige sprog: Mest solgte bil i Europa og på en samlet tredjeplads her i landet - gjort op som det samlede salg i 2018. Og vi har tidligere fremhævet kongen af golfklassen til at være verdens bedste bil, slet og ret.

Men holder det i dag - nu vi er godt inde i 2019 og med nye konkurrenter lige i hælene.

To af de nye, der maser sig på, er Ford Focus, Årets Bil i Danmark og Kia Ceed, der scorede en tredjeplads i kåringen af Den Internationale Årets Bil. Har Golf, der i sit seneste facelift er fra 2016, en chance? Svaret gi’r vi med det samme: Ja.

Versionen, vi kører her, er en Golf 1,5 TSI Evo 130, der fortæller, at kræfterne under frontklappen kommer fra den nye 4-cylindrede 1,5-motor i denne version med 130 hk. Og den motor; den er et mesterværk, der forener stille lyd, perfekt balance, absolut godkendt forbrug og godt med muskler. Det sidste er en vigtig pointe, fordi samme motor findes i en udgave med 150 hk.



STYRKER & SVAGHEDER

✔ Kvalitetsfølelse

✔ Motor

✔ Forbrug



÷ Pris

÷ Garanti

÷ Pris på ekstraudstyr



MEKANIKEREN SKAL VIDE:

Golf findes med to motorer, den lille 3-cylindrede 1,0 TSI med 85 hk. Den motor er antagelig på det danske program for at Golf har en lav frapris. De øvrige ikke-GTI’er kører med en nye 4-cylindrede 1,5-motor, nogle med 150 hk og denne med 130 hk.

Dens forbrugstal er knap 17 km/l. Og ja, det kan faktisk lade sig gøre at nå i hverdagens kørsel, hvis man er omhyggelig med speederpedalen. Der er avanceret teknik til at hjælpe til: To af de fire cylindre kobles fra, når man kører med moderat gas. Det giver i sig selv en vis besparelse. Yderligere har motoren en særlig funktion, hvor hele motoren standses, når der ikke er behov for motorkraft.

Også af hensyn til motorens grønne profil er et partikelfilter, som vi tidligere kun kendte fra dieselbiler, men som har fundet vej til benzinbilerne, så også partiklerne fra disse motorer kan elimineres.

Der er to gearkasser at vælge mellem, den 6-trins manuelle, som ligger i denne testbil og den 7-trins automatiske DSG-gearkasse.



SÆLGEREN SKAL VIDE:

Golf er oppe mod en lang række direkte konkurrenter. Blandt dem er især to en sammenligning værd, nemlig de to helt nye i samme klasse, Ford Focus og Kia Ceed. Hvis vi sammenligner Golf årg. 2019 med de to konkurrenter er Focus nok en anelse skarpere i sine køreegenskaber, mens Ceed vinder en lille sejr over Golf på pris.

Et af de stærkeste argumenter for at vælge Golf med den nye moderne 1,5-motor er forbruget. Efter den nye forbrugsnorm, den med koden WLTP, er forbrugstallet knap 17 km/l. Og de er faktisk muligt at opnå ude på virkelighedens asfalt.

Ford Focus fremhæves ofte for dens sporty køreegenskaber - og præcist på dette område er Golf i sin basisversion en halv vognlængde bagud. Volkswagen Golf har dog let ved at geare op på køreegenskaber; nemlig ved som på den konkrete testbil at monter større fælge med lavere dæk - på testbilen er fælgene 18" store og er originalt udstyr til en Golf R. Golf på store hjul bliver ikke en Focus; men det nærmer sig.





Bilen i denne artikel: Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 til 261.996 kr.

Andre versioner af Golf, fx: 1,0 TSI 85 hk til 215.396 kr. og 1,5 TSI Evo ACT 150 til 313.497 kr.



((Sammenligning))

Bil Motor Effekt Acc. Forbrug CO2 Pris

Golf 1,5 1,5 R4 130 hk 9,1 sek. 16,7 km/l 135 g/km 261.996 kr.

Focus 1,0 R3 125 hk 10,0 sek. 16,1 km/l 139 g/km 245.620 kr.

Ceed 1,4 R4 140 hk 9,1 sek. 16,7 km/t 137 g/km 244.999 kr.

*) Vi sammenligner Volkswagen Golf 1,5 TSI 130 med Ford Focus 1,0 125 og Kia Ceed 1,4T-GDI

Med gult = bedst

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09|instance-web02