23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mini-guide: Sliber du korrekt?

Brancheforeningen for lak- og karrosseri, SKAD, giver her gode råd til slibning og forberedelse til lakering.

HÅNDVÆRK At lakere en bil er en kunst. Mange forhold skal være i orden, før man kan gå i gang med lakpistolen. Lige som på et hus, hvor fundamentet er afgørende, så er forberedelsen og lag-opbygningen altafgørende for at opnå et godt resultat ved lakering af biler.

En af de store udfordringer er blandt andet at undgå slibefejl. Disse kan medføre både kundereklamationer og efterfølgende stort arbejde for at bringe forholdene i orden.

Udfordringen er, at disse fejl først ses, efter at det første lag lak er påført - eller hvis det går helt galt, så bliver fejl først synlige, når klarlakken pryder det lakerede område.

Lak består af væske og farvepigmenter. Når lakken tørrer, så fordamper væsken, og tykkelsen på lakeringen skrumper. Det er her, slibefejl kommer frem i lyset som fejl, der er sket længere ned i laget.

Lysindfaldets betydning

Slibningen skal kontrolleres for fejl ved forskellige lysindfaldsvinkler og ved dagslys belysning. Farvens lysreflektion er afgørende for, om en fejl kan ses før eller efter klarlak. Absorberes lyset, hvilket typisk sker ved mørke farver, så ses slibespor allerede efter, at basislakken er påført. Er der tale om farver, der reflekterer lyset, så vil slibespor også være synlige efter påførelse af klarlak.

Fjern ikke slibespor med lak

For at rette op på slibefejl før klarlakken bør der slibes i basislakken med kornstørrelse P1500. Når underlaget er tilfredsstillende, så påfører man et tyndt lag basislak og herefter klarlakken.

Spreder slibesporene sig over et større område og med større dybde, så er man nødsaget til at slibe ned til fylderen. Det frarådes på det kraftigste at prøve at fjerne slibespor ved at påføre mere basislak, da lakken efter tørring synker, og dermed kan slibespor blive synlige igen.

Er man så uheldig, at slibespor fremkommer efter påførelse af klarlakken, så er der kun den mulighed at slibe helt ned til bunden med P1000. Herefter kræves der en hel ny lakering.

Hvad kan du gøre?

Som alt andet er det vigtigt at være omhyggeligt. Påføring af spartel og fylder skal ske så glat som muligt og i et jævnt lag. Undgå groft slibepapir. Brug kontrolpulver mellem hvert lag og slib til kanter og hjørner med P1000. Når du skifter slibepapir, så skift maksimalt 100 kornstørrelser imellem hvert skift. Bearbejd en flade med en excenter slibemaskine med tre millimeter løft og P500 papir.

Hovedopgaven er at fjerne fejlen. Husk, at lakken ændrer sig mellem årstiderne. Når temperaturen og fugtigheden skifter mellem sommer og vinter, så kommer synderne frem.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.115|