23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Blev lak-leverandør på tilfældig togrejse

En togtur satte gang i laksalget til autobranchen for Baden-Jensen A/S, der 1. maj fylder 75 år og i dag ejes og ledes af tredje generation og har 33 ansatte. Jubilæet markeres med to store jubilæumsreceptioner i Ballerup og Kolding.

BRANCHEHISTORIK Et år før afslutningen på 2. verdenskrig besluttede Niels Baden-Jensen, at han ville være selvstændig og tog initiativ til at starte virk¬somhed inden for farve og tapet. Hans bror Hans Jørgen var med fra starten. De to blev kompagnoner og begyndte at opbyg¬ge virksomheden "med de bare næver" på Buddingevej i Søborg.

På grund af krigen var det største problem at skaffe varer, som firmaet kunne tilbyde sine kunder. Men kort efter starten formåede virksomheden at indrettet lager i en garage. Firmaet beskæftigede sig dengang både med detail- og engros handel.

Kundekredsen bestod af gartnere, snedkere og malermestre, og snart også udenbys kunder. De blev besøgt på cy¬kel, og over længere stræk med to¬get. På en sådan togrejse kom Hans Jørgen Baden-Jensen til at dele kupe med nogle vognmalere, som var på vej til møde i deres daværende forening SAV. Hans Jørgen fortalte, at han blandt andet solgte lakfjerner, og hans rejsefæller anbefa¬lede ham at besøge vognmalerne, for sådan noget havde de brug for. På denne måde kom vognmalerne med blandt de brancher, som firmaet Baden-Jensen leverede varer til.

Samarbejde med Spies Hecker

1959 blev samarbejdet med Spies Hecker i Köln etableret, og allerede i begyndelsen af 1960’eme blev detailforretningerne afviklet, idet firmaet flyttede til Transformervej i Herlev og specialiserede sig på autolakererbran¬chen. Produktprogrammet blev udvidet til at om¬fatte alt, hvad et moderne autolakereri har behov for.

I midten af 1970 udvidede firmaet aktiviteterne til også at omfatte industrilak¬ker til den metalforarbejdende industri.

I 1987 tog firmaet et stort spring med etab¬leringen af lager og ekspedition i Kolding til betjening af kundekredsen vest for Store¬bælt. Et glidende generationsskifte blev af¬sluttet i 1991, hvorefter Finn Baden-Jensen og Jens Chr. Baden-Jensen stod for le¬delsen af firmaet.

Netværk og uddannelse

I 2010 etablerede Spies Hecker og Baden-Jensen netværket Lak & Know-How som Dan¬marks største netværk af selvstændige autolakerere - i dag med omkring 100 med¬lemmer. Netværket sikrer medlemmerne den bedst mulige konkurrenceevne og ind¬tjening og de mødes blandt andet i Baden-Jensens professionelle trænings¬center i Middelfart, hvor teknikere underviser i såvel teori som praksis. Her får medlemmerne mulighed for at blive opdateret på den seneste udvikling på markedet samt ud-veksle gode idéer og erfaringer.

Som netværkskoordinator arbejder Baden-Jensen hele tiden for at skaber værdi for medlemmernes virksomhed. Netværket tilbydes løbende faglig opdatering i de sta¬dig mere komplekse lakopbygninger.

Nye tider

I maj 2016 gik Finn Baden-Jensen på pension og overlod via et generationsskifte tøjlerne til sin søn, Martin Baden-Jensen. Med generationsskiftet er Baden-Jensen for alvor trådt ind på den digitale scene. Virk-somheden tilbyder ikke længere kun laksy¬stemer men i stigende grad også værdifulde digitale løsninger, der skal effektivisere arbejdsprocesserne hos samarbejdspartnerne - kunderne.

Første skud på stammen i 2017 var eflow Booking & Workflow, der allerede er udbredt blandt mange autolakerere. I år lancerer Baden-Jensen et la¬gerstyringssystem samt en såkaldt intelligent webshop.kile


BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|