SKAT Stramningerne på leasingområdet indbringer ekstra omkring 750 millioner kroner årligt til statskassen.
Det vurderer Skatteministeriet på baggrund af et udtræk hos DMR (det digitale køretøjsregister) om 51.000 leasede biler.
Dertil kommer 100 millioner kroner fra genberegning af udlejnings- og demobiler, hvor der ikke er mulighed for at betale forholdsmæssig registreringsafgift
Andelen af korte leasingkontrakter holder sig i ro. Intet tyder på, at der er opstået et stort marked for korttidsleasing for derefter at eksportere bilen, noterer Skatteministeriet forsigtigt og lover at holde tæt øje med området.
Leasede firmabiler
Evalueringen er fremlagt i forbindelse med skatteordførernes igangværende efter sigende udramatiske forhandlinger, der handler om udmøntning af aftalen fra december om selvanmelderordningen for importbiler.
Hovedelementerne er strammere beskatning af leasede firmabiler og fri bil samt tilbagevirkende kraft ved genberegning efter fire måneder.
De ni partier afskaffede selvanmelderordningen for eksportbiler i aftalen fra 18. december 2018. Den kan dog først gennemføres i 2020, hvor Motorstyrelsen får opgaven med at værdiansætte køretøjer til eksport.
Mindre fordel ved flåderabatter
Skatteministeriets friske evaluering af leasingstramningerne viser, at der er opstået et slags loft over den afgiftsmæssige fordel, der opnås som følge af flåderabatter.
"Der er foretaget et stort antal efterreguleringer af registreringsafgiften i forbindelse med genberegningen efter fire måneder," oplyses det i evalueringen. Videre hedder det:
"De afgiftspligtige værdier - og dermed registreringsafgiften - er dog fortsat som forventet ved første registrering lavere for leasingbiler end for tilsvarende biler solgt i normal handel."
Leasingklausuler overlever
Et punkt i regeringens bilafgiftsaftale med Dansk Folkeparti fra september 2017 og den efterfølgende lov må opgives. Det er et reelt forbud mod to typer klausuler og indførelse af obligatoriske standardformularer i leasingkontrakter.
Embedsmændene bag evalueringen foreslår, at kravet om standardformularer ophæves, fordi det afhænger af to typer klausuler, som man alligevel ikke kan få has på.
De to klausuler vedrører fordeling af eventuelt overskud eller de økonomiske risici ved kontraktudløb. Det ville nemlig betyde en i afgiftsmæssig sammenhæng anden vurdering af, hvem der ejer køretøjet end det almindelige civilretlige ejerbegreb, som også gælder i EU-retten, påpeger Skatteministeriet.
Leasingindgreb klinger i statskassen
På Christiansborg finpudser skatteordførerne indgreb mod importørers selvanmelderordning og stramning af skatteregler for firmabiler