23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ret til frie rustkontrol-eftersyn

Digital-Servicebook er gået i brechen for frie værksteders rustgaranti- kontrol. Dansk Bilbrancheråd bakker op og forbereder EU-høringssvar om konkurrencesituationen i Danmark.

KONKURRENCE Må et frit værksted udføre et rustkontrol-eftersyn som en del af nybilgarantien? - dette spørgsmål tager Digital-Servicebook.com op, idet frie værksteder nu har fået ret til dette i Sverige efter et stort arbejde fra den svenske brancheforening for både mærkeværksteder og frie værksteder, SFVF.

Samtidig er emnet aktuelt, da EU netop nu indhenter høringssvar fra også Danmark om, hvordan den såkaldte gruppefritagelse fra 2010 har virket - altså den forordning der skulle sikre fri konkurrence og lige adgang til at kunne få udført fagligt korrekt arbejde på såvel frie værksteder som mærkeværksteder, også i bilernes garantiperiode.

- En rustgaranti er, som bekendt, en del af handlen på fabriksnye biler, og som ikke kræver hverken speciel uddannelse eller udstyr, og ofte er det et punkt på et almindeligt eftersyns kontrolskema. Hvis et frit værksted ikke kan og må udføre dette, kan man reelt sige, at service ikke er udført fagligt korrekt, anfører Martin Jensen fra Digital-Servicebook.com, der har som mål at ville løfte standarden i bilbranchen ved at sikre forbrugere korrekt dokumentation.

Vil sikre åbenhed

- Det frie værkstedvalg er en realitet, og dokumentation i Digital-Servicebook.com er blevet en stor del af hverdagen i flere lande. Derfor er det naturligt, at vi nu tager spørgsmålet op. Er det kun et "autoriseret" værksted, der kan udføre et fagligt korrekt rustkontrol-eftersyn?, spørger Martin Jensen. Han tilføjer, at fagligt korrekt arbejde ikke kun indebærer olieskift men også kontrol af fabrikskampagner, samt dokumentation for korrekt udført arbejde.

- Det er vigtigt at understrege, at vi ikke har skabt Digital-Servicebook.com for at flytte kunder fra autoriserede til frie værksteder eller omvendt - vi blev en realitet for at sikre åbenhed i bilbranchen, siger Martin Jensen.

Stadig garanti-problemer

Digital-Servicebook.com anfører, at samtlige bilimportør herhjemme mener at kunne kræve, at bilejeren møder op for kontrol på mærkeværkstedet. En henvendelse til Forbrugerombudsmanden har ifølge Digital-Servicebook.com givet svaret, at der aldrig er kommet nogen klager over dette. Virksomheden har desuden kontaktet Dansk Bilbrancheråd, der netop nu er ved at indsende et høringssvar til EU om markedsvirkningen i Danmark af de liberaliserede konkurrenceregler for ni år siden med den såkaldte Motorkøretøjs-gruppefritagelsesforordning af 27. Maj 2010.

Fra Dansk Bilbrancheråd siger advokat Johanne Berner Hansen, at der stadig er garantiproblemer i Danmark, og at frie værksteders manglende adgang til rustkontrol ikke er det største problem holdt op imod adgang til data og reservedelsproblematik.

- Vi hører ikke om rustinspektions-problemer fra vores næsten 2000 medlemsværksteder. Men frie værksteders manglende adgang til at kunne inspicere rust i garantiperioden fastholder helt sikkert nogle bilejere på mærkeværkstederne. Vi så senest sager med Opel og VW-gruppens mærker for 2-3 år siden, blandt andet om betaling hvis ikke ejeren selv mødte op, men det blev klappet af hos Forbrugerombudsmanden, siger Johanne Berner Hansen.

Kia-garantisag på vej

Hun tilføjer, at Dansk Bilbrancheråd er på vej med en konkurrencesag mod Kia-importøren, der kræver, at kunden udfylder et meget detaljeret bilag ved garantisager, med krav om oplysninger der intet har med den pågældende fejl på bilen at gøre.

- Vi forbereder i den forbindelse en generel kampagne for at se, om Kia er den eneste, der prøver at skræmme bilejere væk fra de frie værksteder, og her kan vi meget vel søge samarbejde med FDM, siger Johanne Berner Hansen.

Dansk Bilbrancheråd støtter bredt op om Digital-Servicebook og forstår fuldt ud virksomhedens engagement i forhold til gennemsigtighed på også området for rustgaranti-kontrol.

Sæde-fnulder og olieskift

Det er forbrugeren, der skal dokumentere, at et frit værksted har udført arbejdet korrekt, og med Digital-Servicebook.com kan alt dokumentation gøres digitalt tilgængeligt for forbrugeren.

Dansk Bilbrancheråd er af den opfattelse, at forbrugeren, baseret på ombudsmandens udtalelse fra 2003, alene skal dokumentere, at bilen er serviceret efter fabrikantens forskrifter - og endda kun, hvis det er en garanti, der må antages at have sammenhæng med service.

- For eksempel vil fnuldrede sædeovertræk, eller en sprukket gearknop, ikke være afhængig af olieskift. Det er netop det, vi vil have udfordret hos Kia, siger Johanne Berner Hansen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03