REGLEMENTET 2019 bliver en klassisk Formel 1-sæson. Nye regler vil gøre det nemmere at overhale. Bilerne bliver hurtigere end nogensinde. Ferrari er klar til at vælte Mercedes ned af F1-tronen. Og Kevin Magnussen vil forbedre sig endnu et nøk efter den flotte niendeplads i 2018!
Det nuværende motorreglement med turbo-hybrid V6´ere blev indført i 2014, og lige siden har Mercedes domineret. Men efter fem VM-titler i træk er tyskerne kommet under pres: Ferrari-motoren er nu på niveau med Mercedes´en, og så bliver det chassiset og kørerne, der afgør VM.
Vinter-testerne antydede, at Ferraris 2019-model i hvert fald ved sæsonstarten er en my bedre end Mercedes. Dermed er det lagt op til en spektakulær fight mellem feltets to største teams, der hver bruger i omegnen af tre milliarder kroner på Formel 1 2019.
Sidste år kom Ferrari med Sebastian Vettel også bedst fra start, men efter et langt, sejt træk i Mercedes´ udviklingsafdeling kunne Lewis Hamilton i anden halvdel af sæsonen sikre sig endnu en VM-titel. Undervejs kørte englænderen bedre end nogensinde, og hvis han kan holde det høje niveau, skal Vettel finde et par tiendedele i sig selv, hvis drømmen om et vinde VM for Ferrari skal gå i opfyldelse. Og han skal reducere sin personlige fejlkvote.
Fart på Renault
I år får Vettel den unge monegasker Charles Leclerc som ny teamkammerat. Efter en årrække med den erfarne Kimi Raikkonen som loyal andenkører kan unge, sultne Leclerc blive et tiltrængt wake-up call for Vettel - eller en yderligere stress-faktor, der kun øger fejlkvoten.
Hos Mercedes får Hamilton det nemmere, for her er Valtteri Bottas for længst låst fast i en decideret andenkører-rolle. Til gengæld er finnen under pres fra det unge Mercedes-talent Esteban Ocon, der holder klar i kulissen til at indtage pladsen som Hamiltons teamkammerat i 2020.
Feltets tredje storhold Red Bull har skiftet motorleverandør. Efter 12 år (og fire VM-titler) med Renault satser man nu på Honda, der har oplevet problematisk Formel 1-comeback siden 2015. Renault gjorde comeback i Formel 1 i 2016 med Kevin Magnussen som førstekører. Ingen andre teams har forbedret sig så markant, og nu er Renault med Ricciardo og Nico Hülkenberg klar til at udfordre Red Bull i kampen om tredjepladsen.
Og Kevins team Haas? Haas ligger i et uhyre tæt midterfelt, hvor dagsformen på den enkelte baner ser ud til at skulle afgøre kampene med Racing Point, McLaren, Alfa Romeo og Toro Rosso.
I den kommende sæson vil det desuden give et enkelt bonuspoint at levere den hurtigste omgang i et grand prix. Og pointet tæller både i kører- og konstruktørregnskabet. Det er kun de ti hurtigste der er med i kampen om det ekstra point.
F1 2019 er klar til flere overhalinger
Sæsonen byder på hurtigere biler og ny pointregel.