23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

F1 2019 er klar til flere overhalinger

Sæsonen byder på hurtigere biler og ny pointregel.

REGLEMENTET 2019 bliver en klassisk Formel 1-sæson. Nye regler vil gøre det nemmere at overhale. Bilerne bliver hurtigere end nogensinde. Ferrari er klar til at vælte Mercedes ned af F1-tronen. Og Kevin Magnussen vil forbedre sig endnu et nøk efter den flotte niendeplads i 2018!

Det nuværende motorreglement med turbo-hybrid V6´ere blev indført i 2014, og lige siden har Mercedes domineret. Men efter fem VM-titler i træk er tyskerne kommet under pres: Ferrari-motoren er nu på niveau med Mercedes´en, og så bliver det chassiset og kørerne, der afgør VM.

Vinter-testerne antydede, at Ferraris 2019-model i hvert fald ved sæsonstarten er en my bedre end Mercedes. Dermed er det lagt op til en spektakulær fight mellem feltets to største teams, der hver bruger i omegnen af tre milliarder kroner på Formel 1 2019.

Sidste år kom Ferrari med Sebastian Vettel også bedst fra start, men efter et langt, sejt træk i Mercedes´ udviklingsafdeling kunne Lewis Hamilton i anden halvdel af sæsonen sikre sig endnu en VM-titel. Undervejs kørte englænderen bedre end nogensinde, og hvis han kan holde det høje niveau, skal Vettel finde et par tiendedele i sig selv, hvis drømmen om et vinde VM for Ferrari skal gå i opfyldelse. Og han skal reducere sin personlige fejlkvote.

Fart på Renault
I år får Vettel den unge monegasker Charles Leclerc som ny teamkammerat. Efter en årrække med den erfarne Kimi Raikkonen som loyal andenkører kan unge, sultne Leclerc blive et tiltrængt wake-up call for Vettel - eller en yderligere stress-faktor, der kun øger fejlkvoten.

Hos Mercedes får Hamilton det nemmere, for her er Valtteri Bottas for længst låst fast i en decideret andenkører-rolle. Til gengæld er finnen under pres fra det unge Mercedes-talent Esteban Ocon, der holder klar i kulissen til at indtage pladsen som Hamiltons teamkammerat i 2020.

Feltets tredje storhold Red Bull har skiftet motorleverandør. Efter 12 år (og fire VM-titler) med Renault satser man nu på Honda, der har oplevet problematisk Formel 1-comeback siden 2015. Renault gjorde comeback i Formel 1 i 2016 med Kevin Magnussen som førstekører. Ingen andre teams har forbedret sig så markant, og nu er Renault med Ricciardo og Nico Hülkenberg klar til at udfordre Red Bull i kampen om tredjepladsen.

Og Kevins team Haas? Haas ligger i et uhyre tæt midterfelt, hvor dagsformen på den enkelte baner ser ud til at skulle afgøre kampene med Racing Point, McLaren, Alfa Romeo og Toro Rosso.

I den kommende sæson vil det desuden give et enkelt bonuspoint at levere den hurtigste omgang i et grand prix. Og pointet tæller både i kører- og konstruktørregnskabet. Det er kun de ti hurtigste der er med i kampen om det ekstra point.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.189|instance-web04