23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kommunen vil skrotte mine salgsbiler

Allan Lindahl, AL Auto i Middelfart, følger sig uretmæssigt forfulgt ved miljøtilsyn og har nu klaget over kommunen. DAG bakker kommunal skrotindsats op.

TVIST Køb af skadede forsikringsbiler til genopbygning er den foretrukne beskæftigelse hos Allan Lindahl, der i over 20 år har drevet sit lille enmandsværksted AL Auto på Værkstedsvej 22 i Middelfart. Efter det seneste miljøtilsyn forleden har Allan Lindahl fået nok af, hvad han mener ligner en personlig forfølgelse af ham med stor uvidenhed om biler fra kommunens side. Derfor har han klaget.

- Der er fint, at folk fra kommunen kommer rundt og tjekker virksomheder. Men de skal vide, hvad de har med at gøre, og der skal være ens regler for alle, hvilket ikke er tilfældet, når jeg kigger på andre virksomheder i området. Ja, mine biler ser ikke altid for godt ud, når jeg køber dem - men det er jo hele ideen med at genopbygge skadede biler. Og det kan vel ikke være rigtigt, at jeg skal samle biler midlertidigt og sætte salgsskilte i, for syns skyld overfor kommunen, for at kunne have dem stående ude et stykke tid, inden jeg for alvor renoverer dem. Selvfølgelig skal jeg have styr på mine biler, der ikke står på befæstet underlag. Men der fosser altså ikke olie og væsker ud fra nogen af dem, siger Allan Lindahl til Motor-magasinet.

Smed kommunens folk ud

Som eksempel giver han, at de udsendte kommunalt ansatte ikke kunne skelne almindelige bilmodeller fra hinanden og derfor skrev forkert i en rapport, ligesom de antog, at flosset foliering var ødelagt autolak.

I alt var Middelfart Kommune efter første besøg i april 2018 utilfreds med, at 50 biler stod opmarcheret til genopbygning, hvoraf 15 manglede data for afregistrering. Samme antal stod der stadig i september.

Allan Lindahl indvilgede i at skrotte et antal af de mest rustne, der havde stået længe.

Ved tredje besøg i februar i år oplyser Allan Lindahl at han - lidt som en provokation - havde gjort fem af de biler, kommunen havde peget på som skrot under tidligere besøg, salgsklar og linet dem op.

- Dette ville kommunens udsendte miljømedarbejder og de to såkaldte bilsagkyndige slet ikke forholde sig til - altså at jeg kunne få gode salgsbiler ud af, hvad de mener blot var skrot. Derfor bad jeg dem forlade min matrikel. Jeg talte derefter med kommunens miljø- og teknikchef, hvilket ikke afklarede sagen, så derfor har jeg nu indgivet en skriftlig klage i samarbejde med min revisor. Jeg mener, at kommunen både spilder min tid og præsenterer mig for uigennemsigtige og store regninger for deres tilsynsarbejde, som jeg synes er helt hen i vejret i forhold til virkeligheden, siger Allan Lindahl. Han tilføjer, at kommunen desuden gav udtryk for, at de ville sætte en stopper for yderligere forsikringssalg af genopbygningsbiler til AL Auto.

Flere politianmeldelser

Fra Middelfart Kommune siger teamleder på miljøområdet, Anne Grethe Pedersen, at kommunen nu vil give AL Auto mulighed for en partshøring i sagen.

- Vores erfarne miljøtekniker og kommunens bilsagkyndige har gennemgået AL Autos biler én for én ud fra Miljøstyrelsens saglige kriterier (se boks, red.), som vi her i kommunen har udbygget, for hvorvidt en henstillet bil kan genopbygges eller ej. Vi fandt, at 32 biler umiddelbart måtte kategoriseres som affald, samt at yderligere 15 mangler dokumentation. Dette påbud er et usædvanligt træk fra vores side, men vi vil naturligvis behandle AL Auto anstændigt og korrekt, ligesom øvrige autoværksteder i kommunen, siger Anne G. Pedersen.

Hun ønsker ikke at kommentere på, hvorvidt det kan komme til en politianmeldelse mod virksomheden, som det er set i flere kommuner den senere tid, heriblandt Skive Kommune med to kommende politianmeldelser, hvis ikke værkstedsejerne overholder gentagne påbud om at fjerne biler. 
 
DAG ønsker værkstedspluk stoppet

Fra autogenbrugernes brancheorganisation DAG siger direktør Børge Madsen, at DAG oplever, at kommunerne er blevet mere opmærksomme på problemstillingen med henstillede biler på værksteder og i virksomheder, der ikke er registrerede ophuggere.

- Vi får ofte henvendelser fra vores medlemsvirksomheder, også hvad angår sort arbejdskraft, på værksteder, der agerer som ophuggere med oplagring af et stort antal biler på ubefæstet grund. Vi er klar til at politianmelde kommunerne, hvis de ikke stopper denne ulige konkurrence mod vores medlemmer, der jo betaler dyrt for at miljøbehandle bilerne og dokumentere dette, siger Børge Madsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.266|instance-web04