ÅRSMØDE Samarbejdet siden fusionen for to år siden af de to organisationer Dansk Autogenbrug og Bilgenbrug Danmark forløber godt, konstaterede generalforsamlingen den forgangne weekend i Skælskør. Denne gang skulle den hidtil fælles bestyrelse skæres fra 10 til syv medlemmer, og da fire forlod bestyrelsen, blev kun en nyvalgt (se boks).
Og der er masser af udfordringer at tage fat på, der kræver møder og høringssvar. Det gælder fortsat reparationsreglerne, revisionen af skrotningsbekendtgørelsen, højesteretssagen om Brugtmoms, en standardiseret håndtering af elbil-batterier og den digitale skrotningsattest, der endnu lader vente på sig.
Med et højt bilsalg og mange kørte kilometer er antallet af forsikringsskader støt stigende - 357.000 i 2018, en stigning på 17.000 i forhold til året før. Det giver mulighed for afsætning af brugte dele, trods mange leasingbiler.
Hvor jernpriserne for få år siden var helt nede på 400 kroner pr. ton, er de nu oppe på knap 1000 kroner.
- Dette er positivt for alle - og især for de af vores medlemmer, der henter særlig store dele af deres indtægt herfra. Desværre betyder det, at det også giver sortskrotterne et eksistensgrundlag. Samlet set er odds’ene altså ikke så slemme. Vi har et grundlag at arbejde på for at skabe meromsætning og højere markedsandele, sagde formand Søren Lundfold i sin formandsberetning inden genvalg.
Elbil-massepsykose
Regeringens klimaudspil om forbud mod benzin- og dieselbiler blev omtalt som en ny gamechanger - og som en massepsykose omkring elbilernes fortræffeligheder. Her giver håndtering af batterier problemer.
- Vi er simpelt hen nødt til at kunne tage imod og håndtere elbil-batterier, at demontere dem og at udvinde de råstoffer, der kan genbruges. I Norge har man igennem de seneste fire-fem år arbejdet på at etablere et anlæg, der netop kan det, og i EGARA arbejder vi målrettet sammen med EU-Kommissionen om at få skabt normer og standarder navnlig for opbevaring og transport af batterierne. Med andre ord: Her er en dagsorden, vi som autogenbrugere simpelt hen SKAL sætte os på, sagde Søren Lundfold.
Den nye skrotordning for dieselbiler blev betegnet som en bureaukratisk løsning uden den store effekt. Heller ikke den forhøjede reparationsgrænsen fra 65 til 70, og op til 75 procent i 2020, fremkalder jubelskrig hos autogenbrugerne, der nøjes med at kalde ændringen for en pristalsregulering.
Derimod venter DAG sig stadig meget af den digitale skrotningsattest, der vil give genbrugerne meget bedre hånd i hanke med udtjente biler, ligesom genbrugsvirksomhederne vil slippe for at "være bank" for bilejerne. Der er afsat op cirka 15 millioner kroner til realiseringen af den digitale
skrotningsattest, og DAG’s direktør Børge Madsen er repræsenteret i det såkaldte Advisory Board under Dansk Producent Ansvar, der skal rådgive om attestens udformning.
Genoplivning af Refero
I den forbindelse er DAG og genbrugerne glad for, at myndighederne ønsker at sætte nyt liv i Refero - det selskab, der varetager udfyldelsen af producenternes og bilimportørernes produktansvar.
Her er det et klart ønske at sikre, at kun certificerede, miljøgodkendte autogenbrug skal kunne tage imod danskernes udtjente biler - med andre ord: Medlemmer af DAG. Det lykkedes akkurat at få tilslutning nok blandt medlemmerne til at fylde danmarkskortet ud. Flere medlemmer er dog bange for, at Refero-bilerne vil give underskud - i særlig grad, hvis jernpriserne igen måtte styrtdykke.
- Men for det første forlanger ingen, at medlemmerne selv skal lægge ud for skrotpræmien. For det andet har vi en begrundet formodning om, at det vil lykkes at skabe en garanti for, at jernpriserne på Refero-biler vil blive holdt kunstigt oppe i tilfælde af et sådant prisfald. Betydningen af, at DAG og vores medlemmer nærmest optræder som part i Refero er stor. Vi bliver synlige over for
forbrugerne. Og vi bliver taget alvorligt af myndigheder og samarbejdsparter. Det giver os vigtig goodwill - også på de bonede gulve, sagde Søren Lundfold.
Autogenbrugere fortsætter kampgejsten
På Dansk Autogenbrugs generalforsamling var der nyvalg og diskussion om vanskelige markedsforhold, krav til elbil-standarder, reparationsregler og moms-problemer.