23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Vi står midt i revolutionen"

Kåringen af Den Internationale Årets Bil skete som optakt til Genève-udstillingen. Vinderen, elbilen Jaguar I-Pace markerer den største revolution i bilbranchen, spår Danmarks medlem af juryen bag kåringen.

ELBILSFREMTID Elbilen Jaguar I-Pace er netop blevet kåret til Den Internationale Årets Bil 2019. Kåringen fandt sted forud for biludstillingen i Genève, der netop er åbnet for publikum og kører videre til og med søndag den 17. marts.

- Kåringen er elbilen I-Pace er historisk, vurderer Søren W. Rasmussen, der er Danmarks medlem af sammenslutningen af biljournalister, der står bag kåringen. Netop I-Pace vil sparke gang i den helt store omstilling fra biler på benzin og diesel til el, vurderer han.

- I-Pace var den eneste rent elektriske bil i det syv bil store finalefelt forud kåringen i år. Men vi kan meget vel stå i den situation, at der til næste år, til kåringen 2020, er måske syv finalister, der er elektrificerede på en eller anden måde.

- Det er slet og ret den største revolution i bilbranche! Og ved du hvad, siger Søren W. henvendt til dig, der læser dette: Det sjove er jo, at du og jeg er lige midt i revolutionen..

Søren W. Rasmussen havde i øvrigt ikke Jaguar I-Pace på førstepladsen i sit felt.

- Jo, englænderen er da en fin bil, men man kan jo næsten høre det på navnet alene, "Jaguar," den er jo ikke just en Folkevogn! Men den er en fantastisk bil, der trækker et stort smil hen over ansigtet på den, der kører den. Og vi kan jo godt li’ at køre bil; så det er en kvalitet i sig selv.

- Alligevel gav jeg de fleste af mine point til Citroën C5 Aircross, der evner at genoptage en gammel fransk dyd, nemlig en fantastisk, komfortabel affjedring.

- Dertil findes den i en plugin-version. Og da prisen passer bedre til Danmark, fik netop dén flest af mine point, siger Søren W. Rasmussen.

Stemmelighed
Det er i øvrigt første gang nogensinde, at en Jaguar løber med titlen, og det var også et historisk tæt opløb.

Der var nemlig for første gang stemmelighed mellem to biler, og titlen kunne i stedet for Jaguaren være gået til en bil af en helt anden type, nemlig den lille franske sportsvogn Alpine A110. De to biler fik præcist lige mange stemmer, men Jaguaren vinder herefter på antallet af førstepladser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.161