23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dæk skal have ny EU-label

EU udvider reglerne for dækmærkning, som skal indeholde flere oplysninger.

INFO Mærkning af dæk strammes op og skal indeholde flere oplysninger til forbrugerne om brændstofeffektivitet, sikkerhed og støjniveau.

Det vedrører ikke tekniske krav til bildæk, understreger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Tærskelværdierne opdateres i kategorierne for rullemodstand, vejgreb i vådt føre og støj.

C3-dæk til lastbiler og busser samt påhængskøretøjer bliver også omfattet.

Mærkningen udvides med ydeevne i sneglat føre.

Det samme gælder brugte dæk til genbrug. Regummierede dæk er ikke omfattet af de nuværende mærkningskrav.

- Regummiering medfører mindre affald og bidrager til ressource- og energibesparelser, fremhæver Ole Birk Olesen.

Det er især relevant for C3-dæk, der ifølge EU-kommissionen udgør cirka 30 procent af markedet for regummierede dæk i Europa, hvilket svarer til omkring 5 millioner dæk.

Tekniske værdier kontrolleres
Endelig tilføjes mærkningen oplysninger om levetid og slidstyrke/dækslid, når en pålidelig testmetode er klar til at måle afgivelse af mikroplast og partikler.

Dæk skal i fremtiden indgå i typegodkendelsen. Det er yderligere en efterprøvning af, om dækkets egenskaber er i overensstemmelse med dækmærkningens oplysninger.

"Dermed udvides processen fra alene at sikre mærkning af dækkenes ydeevne til også at omfatte en undersøgelse af korrektheden af de oplyste værdier på mærket," konstaterer Transportministeriet i politikernotatet til europaudvalget.

Et udestående spørgsmål er, om mærket skal afbildes eller om de tekniske oplysninger blot skal fremgå i reklamens tekst herunder i QR-koder. Ole Birk Olesen er tilfreds med den sidste løsning, som flugter med de generelle krav til energimærkning.

DF imod for en sikkerheds skyld
Næsten hele Folketinget står bag Ole Birk Olesens position forud for diskussionen i ministerrådet den 4. marts.

Der ændres på den nuværende tilstand ved køb og salg af nye og gamle dæk, fastslog Ole Birk Olesen om købslovjuraen.

Det var ikke nok for EU-ordfører Kenneth Kristensen Berth (DF), som sagde om end et lille nej til forhandlingsmandatet ved forelæggelsen i europaudvalget.

DF’s ordfører kunne ikke få bekræftet på stående fod, at det ikke påvirker almindelige mennesker, der sælger deres gamle dæk. Enhedslisten sagde også nej.

Forslaget indgår i EU-kommissionens 3. vejpakke og afløser en forordning fra 2009.

EU-parlamentets arbejde med forslaget ledes af den konservative Michal Boni fra det polske oppositionsparti Borgerplatform (PO). Han lægger op yderligere skærpelser med hensyn til mærkets synlighed, medlemslandenes forpligtelser og sanktioner. Det sidste er også nyt i de europæiske dækregler.

Det betyder, at den danske lovgivning skal tilrettes.

Færdselsstyrelsen i Ribe har indtil 1. februar i år været ressortansvarlig på det køretøjstekniske område og har stået for udførelsen af markedsovervågningen med dæk. Sikkerhedsstyrelsen i Esbjerg har overtaget markedsovervågningen.

Nej til vinterdæk
Vognmandsorganisationen DTL samt Dansk Erhverv efterlyser regler for pigdæk.

Dækmærkningens oplysning om dæks ydeevne i sneglat føre bliver ikke springbræt for påbud om vinterdæk eller dæk af en vis effektivitet i glatføre.

- Jeg har ikke den holdning, at det skal være obligatorisk med vinterdæk, erklærer Ole Birk Olesen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web03