HØRING Mindre organisationer skal være om sig for at være sikker på, at man står opført på centraladministrationens liste over parter, der skal deltage i høringer.
Det oplevede Dækbranchen Danmarks direktør Volker Nitz endnu engang i forbindelse med EU-forslaget om revision af forordningen om mærkning af bildæk.
Dækimportørforeningen fik få timer til at formulere et høringssvar vedrørende to konkrete spørgsmål, da en embedsmand ringede ham op på en anden foranledning og orienterede om høringen samme dag, som svaret skulle afleveres til ministeriet.
Volker Nitz havde ellers fået lovning på, at dækbranchens talerør var noteret i høringsportalen.
- Man kan kun undre sig over, at man opretholder en høringsportal, som med al tydelighed ikke anvendes til sit formål, og ikke fremsender et dokument til kommentarer fra den berørte branche, bemærker han irriteret.
Han er derfor glad for, at den europæiske brancheorganisation "European Tyre & Rubber Manufacturers’ Association", ETRMA, er blevet hørt i Bryssel, men der er stadigvæk rent danske forhold i den danske gennemførelse af den kommende forordning.
For få topdæk til ny skala
Det blev til et hastigt høringssvar, hvor dækimportørerne anbefalede at fastholde den nuværende skala frem for at stramme kriterierne i skalaen fra A til G, bortset fra at G slettes.
- Mærkningsordningen har eksisteret i omkring seks år og er stadig ikke særlig kendt hos forbrugerne. Man burde snarere bruge endnu flere kræfter på at få den synliggjort over for forbrugerne frem for at stramme kategorierne, siger Volker Nitz.
30 procent skal være A
Ifølge ETRMA viser markedsundersøgelser, at mindre end 0,1 procent af alle dæk på det europæiske marked er mærket med A-A for henholdsvis vejgreb og brændstofforbrug, og mere end 98 procent er under B-B.
Derfor mener ERTRMA og Dækimportørforeningen, at det er for tidligt at hæve barren, når så få dæk er klassificeret i de to øverste grupper.
Der foreligger konkrete kriterier for ændringer af mærkets kategorier fastlagt i regulativ 2017/1369. Det siger, at mere end 30 procent af dækkene skal være i kategori A, og mere end 50 procent af produkterne skal være repræsenteret i kategorierne A+B.
- Udvikling af dæk foregår konstant, men det tager tid, og en stramning af dækmærkets kategorier vil på den korte bane ikke medføre flere dæk i topklasserne, pointerer han.
Afventer målemetoder
Etiketten (mærkaten) foreslås også udvidet på flere områder uden konkrete målemetoder, påpeger Volker Nitz. Det gælder eksempelvis vejgreb i sne og is, der baseres på ISO 19447, som imidlertid endnu ikke er færdiggjort.
- Endvidere ønskes oplysninger på mærkaten om holdbarhed/slitage og afsondring af gummi (mikroplast). På nuværende tidspunkt eksisterer der ikke brugbare målemetoder til dette, hvilket vi, blandt mange andre ting, gerne ville have afgivet kommentarer om i et reelt høringssvar, siger Volker Nitz.
Dækbranche føler sig forbigået
Trafikministeriet overså Dækbranchen Danmark i høringen om revision af branchevigtige EU-regler.