23948sdkhjf

Politi har bremseproblemer i hele landet

Problemerne med fadende bremser kan næppe skyldes fejlservicering hos AutoCenter København. Men AutoCenter København får hård kritik i rapport fra Teknologisk institut.

BREMSEFEJL Den frie værkstedskæde AutoCenter København kom i sidste uge i mediernes søgelys, da fagbladet Ingeniøren kunne oplyse, at værkstedsfejl var skyld i en række bremseproblemer i politiets biler. AutoCenter København, der i 2017 havde vundet udbuddet om at servicere politiets biler i to kredse, Vestegnen og Nordsjællands Politi, blev blandt andet kritiseret for at smøre boltene på bremserne med kobberfedt samt gentagende brug af engangsbolte.

Motor-magasinet kan dog dokumentere, at politiet over hele landet fra tid til anden melder om bremseproblemer - og altså ikke kun hos de biler, der er blevet derviceret hos AutoCenter København. Desuden er der blandt eksperter delte meninger om, hvorvidt brug af kobberfedt svækker bilens bremseevne.

Problemer i hele landet
Politiet selv erkender, at bremseproblemerne kan skyldes den såkaldte fading, som kan opstå, når bremserne overophedes som følge at blandt andet hårde opbremsninger.

- Man kan ikke entydigt pege på, at bremseproblemerne er AutoCenter Københavns skyld, siger Peter Nicolaisen, sektionsleder i Center for Flåde- og Materielstyring hos Rigspolitiet til Motor-magasinet.

Han forklarer, at man har oplevet en række forskellige problemer med bilernes bremser over hele landet.

Blandt andet oplevede man i maj 2018, at en ny type af originale bremseklodser til Volkswagen Passat og Touran ikke havde den nødvendige slidstyrke. Det er der siden rådet bod på, og klodserne er udskiftet med mere slidstærke typer.

Motor-magasinet er desuden i besiddelse af en række mails fra politikredse fra hele landet, hvor bremseproblemer ofte omtales.

Flere værkstedsfejl
Der er dog ingen tvivl om, at AutoCenter København har begået flere fejl. Peter Nicolaisen forklarer, at man efter to tilfælde med bremseproblemer i Vestegnens politikreds fik både autoriserede værksteder og Teknologisk Institut til at undersøge bilerne.

Her fandt man en række fejl, koblet til AutoCenter Københavns service. 11 biler blev undersøgt, og alle biler var blevet fejlserviceret i en eller anden grad.

- Teknologisk Institut konkluderede i rapporten, at "det tekniske niveau ikke var til stede", siger Peter Nicolaisen, men forklarer også, at konklusionen ikke bygger på bremseproblemerne, men derimod værkstedets generelle serviceniveau.

Teknologisk Instituts afrapportering skabte en manglende tillid til værkstedet hos personalet i Vestegnens Politi, hvilket Christian Buhelt, ejer og direktør hos AutoCenter København, oplevede ved, at han blandt andet blev bedt om at indsende svendebreve på alle værkstedets ansatte for at dokumentere fagligheden.

Den generelle mistillid gjorde, at ingen af parterne ønskede at fortsætte samarbejdet, og derfor opsagde de to parter i fælles forståelse kontrakten mod slutningen af sidste år. Det gælder dog kun for Vestegnens politikreds.

- Vi har valgt at fortsætte i Nordsjælland, og der har vi et godt samarbejde med politiet, siger Christian Buhelt og forklarer, at værkstedet har indført et månedligt uafhængigt tjek af politiets biler hos FDM som en ekstra kvalitetskontrol.

De fedtede bolte
En af de fejl, AutoCenter har begået, er brug af kobberfedt på bremsernes bolte og anlægsflader. Men hvorvidt det medfører svækket bremseevne, er der tvivl om. Thomas Krebs, direktør i SKAD og uddannet ingeniør forklarer:

- Enhver fagmand ved, at skruer ikke fører til bremsefejl. De skruer, der holder bremsecaliprene, bliver, så vidt jeg ved, ofte smurt med kobberfedt. Det har man gjort i årtier. Men ja, fabrikkens vejledning skal følges. Men vi kan også blive enige om, såfremt disse skruer løsner sig, at de først skal falde af, før en caliper falder af skiven, skriver han i en mail til Motor-magasinet.

Værkstedets brug af kobberfedt er foregået i marts og april 2018, men efter at man blev gjort opmærksom på problemet, har man ændret praksis, oplyser Christian Buhelt.

- Selvfølgelig har vi lavet en fejl. Men det er en fejl, alle værksteder laver, siger Christian Buhelt og fortsætter:

- Men der har ikke været nogen bremseproblemer, forårsaget af det her kobberfedt, vi har brugt.

Lone Otto, Afdelingsleder i FDMs afdeling for Teknisk Rådgivning mener dog, at brug af kobberfedt kan skabe problemer:

Bremseklodserne er i dag ikke beregnet til at bære fedt og lign. på anlægsfladerne, da klodsen til dels via calipre mv. skal kunne aflede varmen, og brug af fedt vil dermed medvirke til enorm varmeudvikling. Hun tilføjer dog:

- Fadende bremser er nok snare forkert materialevalg og forkert tilkøring af nye bremser.

Værkstedskampen
Christian Buhelt er ked af, at sagen er blusset op, og han mener, at den er blæst ud af proportioner.

- Det her er noget, jeg har ordnet med Politiet for længe siden. Det er et overstået kapitel for mig, og det er det også for dem, siger han.

- For mig handler det her om kampen mellem de uautoriserede- og de autoriserede værksteder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125