? Udbuddet af elbiler vokser nærmest eksplosivt lige nu. Men hvad med FDMs medlemmer - overvejer de at købe en elbil, og vil de rent faktisk gøre det?
! Vi oplever både i vores rådgivning og på vores hjemmeside en stigende interesse for el- og plugin-hybridbiler. Hvor teknologien og prisen for bare få år siden afholdt mange fra at købe en elbil, er den anderledes moden nu med et større udbud af biler, som har fået en længere rækkevidde og til en pris, der er langt mere ’folkelig’ end tidligere. Som bilejernes forbrugerorganisation er det vores opgave at vejlede og informere om elbiler, så vores medlemmer og andre har et oplyst grundlag at træffe deres valg ud fra. Både i forhold til selve bilerne og økonomien omkring dem. Det største problem synes at være leveringstiden.
? Dieselbiler er jo lige nu udsat for modvind, men hvordan med virkelighedens verden; er FDMs medlemmer fortsat interesseret i at købe dieselbiler?
! Set ud fra et miljømæssigt synspunkt er der god grund til at være kritiske overfor de ældste dieselbiler. Men har man det rette kørselsbehov, kan en ny dieselbil, der lever op til de nyeste miljøkrav, faktisk være et grønt og klimavenligt valg. Bilerne kører langt på literen, og de seneste test viser, at de overholder de nye lave grænseværdier for partikel- og NOx-udledning.
?Og tilsvarende med benzinbiler: Er FDMs medlemmer især interesserede i at købe biler med downsizede motorer?
! Naturligvis. FDMs medlemmer er lige så miljøbevidste, som alle andre. Det afgørende er, at bilen opfylder deres transportbehov, og det gør de. At de downsizede motorer tilmed kører godt og længere på literen, trækker kun op. De tider, hvor motorer for enhver pris skulle være store og potente, er forbi. Downsizede motorer viser i øvrigt, at bilproducenterne omstiller sig til mere klimavenlige biler og faktisk har formået at udvikle benzinmotorerne.
? Når det kommer til valg af værksteder: Har FDMs medlemmer nogen holdning til, om bilen bliver serviceret på et mærkeværksted eller et frit værksted?
! For FDM er det ikke afgørende, om man vælger det ene eller det andet værksted, men at man har muligheden for selv at kunne bestemme, hvor man vil have sin bil serviceret. Derfor er det helt afgørende for os og vores medlemmer, at der er frit værkstedsvalg. Det er en forbrugermæssig hjørnesten, og noget vi har kæmpet for gennem alle årene.
? Har FDMs medlemmer allerede nu dannet sig en holdning til, hvem der skal eje bilernes data?
! De data, nye biler generer, tilhører selvfølgelig den enkelte bilejer. At det så kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer, hvis man deler sine data med andre, er en anden sag. Men som udgangspunkt mener vi, bilens data tilhører bilens ejer. Det gælder også fri adgang til data, som er nødvendige, hvis det frie værkstedsvalg skal sikres i årene fremover. Problematikken er endnu abstrakt for mange forbrugere, men der er ingen tvivl om, at det er noget, der kommer til at fylde i fremtiden. Derfor arbejder FDM og de øvrige europæiske bilklubber også på at sikre forbrugerne bedre igennem EU-lovgivning. En undersøgelse, vi lavede i januar blandt knap 45.000 europæiske bilister, viste, at 93 procent mener, der er behov for en lovgivning, der bedre beskytter og sikrer dem rette til de data, deres bil opsamler.
? Tror du, at bæredygtighed og andre tilsvarende ord bliver afgørende for FDMs medlemmers valg af bil, værksted og reservedele, herunder dæk?
! I høj grad. Der er generelt en stigende bevidsthed i samfundet omkring klima og miljø. Også blandt FDMs medlemmer. Desværre står det danske afgiftssystem ofte i vejen for et grønnere bilvalg. Derfor så vi gerne, at man omlagde afgifterne, så de grønne og mere sikre biler bliver billigere. Det vil i endnu højere grad få forbrugerne til at vælge klimavenlige biler.
? Sidste spørgsmål: Hvilken bil kører du selv? Er den bæredygtig? Og hvor får du den serviceret?
! Min nuværende bil er en Mercedes-Benz E300 cabriolet, som passer mine til nuværende behov. Bilen har et højt sikkerhedsniveau og har fornuftige miljømæssige egenskaber. Mit daglige kørselsbehov kunne fint klares med en elbil, men grundet en del lange ture også matcher elbilen ikke mit kørselsbehov optimalt. Bilen er ret ny og serviceres hos en autoriseret forhandler.
Foretrækker FDM frie værksteder?
FDMs medlemmer udgør jo en slags facitliste for den samlede autobranche. Derfor er det så interessant at lytte til netop FDMs holdninger. Vi stiller FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen syv skarpe.