23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klassikere i krystalkuglen

Hvad egentligt afgørende for at nogle bilmodeller bliver klassikere, mens andre bliver glemt? Vi har spurgt BMW-mærkespecialisten Henrik Sørensen fra Koed.

BMW Klassiske biler er blevet et varmt emne i branchen, og der findes lige så mange bud på trends og tendenser, som der findes bilentusiaster. Set lidt oppefra, er der dog ingen tvivl om at denne nye udvikling har været hjulpet godt på vej af en kombination af teknologi, økonomi og følelser. Efter mere end 25 års fokuseret erfaring med BMW, ser BMW-mærkespecialisten Henrik Sørensen fra Koed en klar cyklus, der bestemmer hvilke biler, der hitter som klassikere, og ikke mindst hvilke målgrupper, der kaster sig over disse biler.

- Hvis vi starter med målgrupperne, findes der på den ene side dem, der i høj grad identificerer sig med deres bil, og på den anden side dem, der "bare" skal bruge en bil til at køre i.

- Disse to arketyper er konstante, dvs. de ændrer sig ikke gennem livet. Det betyder at dem, der er bilentusiaster som unge, vil også være det senere i livet, og derfor er den primære målgruppe for klassiske biler.

- Samtidig vil denne målgruppe søge de samme biler senere i livet, som de identificerede sig gennem i deres unge år. Dette følelsesmæssige link er i høj grad med til at bestemme, hvilke mærker og modeller, der har klassiker-potentiale. Eller sagt på en anden måde; har en given model været brugt som identitetssymbol da den var 5-10 år gammel, bliver den med stor sandsynlighed en klassiker, når den er 25-30 år gammel.

En født klassiker
- Et godt eksempel fra den BMW-verden jeg kender så godt, og som de fleste samtidig kan relatere til, er E30-modellen, der blev fremstillet fra 1982 til 1994. De fleste kender til modellen i form af varianten 320i, der forenede lækkert design, skarpe køreegenskaber, en himmelsk rækkesekser og ikke mindst et enormt marked med ekstraudstyr. Disse elementer skabte et ikon, der fyldte mange drengedrømme, og det var en bil som var inden for økonomisk rækkevidde i slutfirserne og starthalvfemserne for unge bilentusiaster fra 70’er generationen.

- Hvis vi så spoler lidt frem til omkring årtusindeskiftet, blev denne gruppe ramt af familieforøgelse og andre "voksen-prioriteringer", og måtte derfor nødtvunget skifte drengedrømmen ud med et billigere eller mere praktisk og rummeligt køretøj. Selv om bilen bliver solgt, lever drømmen dog fortsat videre under overfladen.

De voksne købere
- Vi tager endnu en tidsrejse til i dag, hvor børnene er blevet store og flyttet hjemmefra, og målgruppen igen kan tænke lidt på egne behov. Det giver frihed og brændstof til drømmene, hvilket skaber en fornyet efterspørgsel efter den samme model, og en klassiker er dermed (gen)født. De modne købere er dog ofte mere kræsne med, hvad de vil have, hvilket kommer til udtryk gennem et højere prisniveau for fine og 100% originale biler i god stand.

- Denne livscyklus for målgruppen kombineret med bilmodeller der rammer tidsånden hos de unge bilentusiaster, er det der skaber nutidens klassikere, dvs. ældre biler som en større målgruppe har stærke følelsesmæssige bånd til, men også forholdsvist nemt kan holde kørende.

Spot potentielle klassikere
- Et kig i krystalkuglen i mit eget BMW-univers peger derfor i retning af at E30’erens efterfølger, E36’eren (produceret fra 1990 til 2000) har potentialet til at opnå en lignende status inden for 5-10 år.

- Her vil det være 80’er generationen, der søger klassikere, og dermed bekræfter den cyklus, jeg har oplevet de senere år.

- Som et twist til E36-modellen er varianten Compact, der var BMW’s bud på en lille BMW i 90’erne. Den blev aldrig noget egentligt identitetssymbol, og har derfor ikke samme potentiale som resten af E36-paletten.

- Dengang var det især coupé-varianten, der var toppen af poppen og satte trumf på de unge bilentusiasters identitet. Det vil derfor være den type E36’ere, der har størst klassikerpotentiale.

- Selv om vi bevæger os uden for BMW-verdenen, er jeg ret sikker på at samme cyklus kan benyttes på mange andre mærker, og dermed kan bruges til at forudsige morgendagens klassikere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.219|