23948sdkhjf

Renault godkender HVO100 brændstof

Renault har gennemført test med det syntetiske biobrændstof og godkender det til sine diesel person- og varebiler.

DRIVMIDLER Renault har i lang tid testet biobrændstoffet HVO100 for at vurdere drivmidlets egenskaber og indvirkning på køretøjernes motorer i forhold til traditionel diesel.

Den franske bilproducent oplyser nu at have godkendt HVO100, efter at have afsluttet undersøgelsen, til sine dieseldrevne nye bilmodeller, både personbiler og transportkøretøjer. Godkendelsen gælder HVO100 i henhold til europæisk standard EN15940 og indføres løbende i produktionen. Køretøjer, der er HVO-godkendte, vil have en etiket på tankdækslet, hvor XTL er betegnelsen for HVO.

Også bilmærker som Volvo, Mercedes, Peugeot og Citroën har sagt god for den nye type biobrændstof, der er ganske udbredt i vores nabolande.

HVO er lavet af affald og restprodukter, såsom olie fra skovindustrien og genanvendte vegetabilske og animalske olier og fedtstoffer. Svenske Colabitoil er en af de førende i fremstillingen og udviklingen af HVO100. Her bekræfter man, at brændstoffet er en god erstatning for almindelig diesel.

Det er endda et bedre og renere brændstof. I almindelig diesel blandes RME, lavet af rapsfrø/methylester, og det kan blandt andet forårsage bakteriel vækst i brændstoftanken. I HVO100 blandes der ikke noget andet brændstofadditiv. HVO100 har også bedre køleegenskaber end almindelig diesel.

I Sverige er biodiesel tilgængelig som ren biodiesel-brændstof, HVO100 og B100, og dels som en blanding med fossil diesel.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.641