Renault godkender HVO100 brændstof

DRIVMIDLER Renault har i lang tid testet biobrændstoffet HVO100 for at vurdere drivmidlets egenskaber og indvirkning på køretøjernes motorer i forhold til traditionel diesel.
Den franske bilproducent oplyser nu at have godkendt HVO100, efter at have afsluttet undersøgelsen, til sine dieseldrevne nye bilmodeller, både personbiler og transportkøretøjer. Godkendelsen gælder HVO100 i henhold til europæisk standard EN15940 og indføres løbende i produktionen. Køretøjer, der er HVO-godkendte, vil have en etiket på tankdækslet, hvor XTL er betegnelsen for HVO.
Læs også: Autogenbrugere lærer at fastsætte ensartet kvalitet på genbrugsdele
Også bilmærker som Volvo, Mercedes, Peugeot og Citroën har sagt god for den nye type biobrændstof, der er ganske udbredt i vores nabolande.
HVO er lavet af affald og restprodukter, såsom olie fra skovindustrien og genanvendte vegetabilske og animalske olier og fedtstoffer. Svenske Colabitoil er en af de førende i fremstillingen og udviklingen af HVO100. Her bekræfter man, at brændstoffet er en god erstatning for almindelig diesel.
Det er endda et bedre og renere brændstof. I almindelig diesel blandes RME, lavet af rapsfrø/methylester, og det kan blandt andet forårsage bakteriel vækst i brændstoftanken. I HVO100 blandes der ikke noget andet brændstofadditiv. HVO100 har også bedre køleegenskaber end almindelig diesel.
I Sverige er biodiesel tilgængelig som ren biodiesel-brændstof, HVO100 og B100, og dels som en blanding med fossil diesel.