23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tiden løber fra de mobile rudeskift

DEBAT: Skal tvivlen om kvaliteten ved mobile rudeskift komme pengepungen eller bilisten til gode, spørger SKAD i debatindlæg.

DEBAT Efter en artikel om mobile rudeskift i Motor-magasinet nr. 4 fredag den 1. februar skal det tilføjes, at der ikke kan herske tvivl om, at mobil udskiftning af frontruder på et tidspunkt ikke vil kunne lade sig gøre mere.

Når de digitale systemer, der ofte arbejder sammen omkring et 3D billede af omverdenen, bliver mere og mere avancerede, så skal bilen gennemkalibreres, hvilket på ingen måde kan lade sig gøre ude på en parkeringsplads.

FOR AT KUNNE KALIBRERE de avancerede kamerasystemer med radar, sporassistent mv. sammen, der tilsammen danner det 3D billede, som moderne semiselvkørende biler opbygger, så kræver det udstyr. Allerede i dag har man problemer, fordi de bjælker, man skal anvende, er over tre meter lange. Og der skal bruges OBD-udstyr til at kalibrere systemer. Nogle bilmærker gør det nemt at kalibrere, andre gør det til en langvarig proces. Man skal være opmærksom på, at kalibreringer af sensorer og kameraer skal foretages ift. Thrust Line (Løbslinjen), altså den linje der dannes af den samlede kørselsretning af baghjulene. Derfor skal der også tages reference i baghjulene, når et kamera eller radar skal kalibreres. Herefter skal man på flere bilmodeller koble sig til onboard computeren for at nulstille løbslinjekalibreringen. 
 
MED HENSYN TIL LIM, så siger det sig selv, at det har betydning, om en lim kan hærde i et opvarmet lokale eller ude på en parkeringsplads ved stor luftfugtighed, lavere eller høje temperaturer (lim kan også hærde for hurtigt). Frontruden er en aktiv del af bilens sikkerhedszoner og stabiliserer bilens karrosseri. Det vil sige, at hvis limen ikke ender med at have de nødvendige egenskaber efter hærdning, så kan dette medføre sikkerhedsrisiko. 

OGSÅ RUDEKVALITETEN får større og større betydning. Ændringer i farve, lagopbygning, støbefejl mv. har betydning for kameraerne. Flere kameraer er baseret på CMOS teknologien, og her udvikles en del varme, som bliver kølet ned af avancerede, termostyrede køleelementer. Rudens termiske opbygning har derfor stor indflydelse på, om kameraet fungerer korrekt. Hvilke konsekvenser det har, når et kamera ikke fungerer korrekt, behøver man ikke foretage store og dyre undersøgelser for at forstå. 

MEN DET STÅR KLART, at man vil have håndfaste beviser fra blandt andre forsikringsselskabernes side på, at det faktuelle også har kostet menneskeliv, og det er naturligvis svært, da ingen rigtigt interesserer sig for det. Havarikommissionen i Danmark foretager ikke undersøgelser i denne retning. 

MAN MÅ SPØRGE sig selv, om tvivlen skal komme pengepungen eller bilisten til gode...


Thomas Krebs,
Direktør i SKAD, Sammenslutning af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web04