23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

REGNSKAB Motor-magasinet har haft bilforhandlerbranchen til servicetjek. Konklusionen er, at registreringsafgiftsomlægningen i 2017 har slidt hårdt på bundlinjerne qua et havareret bilsalg og tab på især brugtvognslagre.

Motor-magasinets brancheanalyse viser, at blot hver tredje bilforhandler forbedrede resultatet før skat per medarbejder i seneste regnskabsår - mod mere end halvdelen året før. Men den politiske sømmåtte til trods insisterede danskerne overordnet set på at handle biler. Bilsalgets syvårige rekordstime blev godtnok bremset i 2017, og 2018 bød igen på et mindre fald. Men niveauet er fortsat historisk højt, og det medvirker til, at otte ud af ti bilforhandlere erklærer sig tilfredse med udviklingen i seneste regnskabsår.

Mindre gas på toplinjen
Efter en årrække med tocifret omsætningsvækst* viser den samlede analyse fremgang på godt 6 procent baseret på vækst hos cirka syv ud af ti aktører.

Den gennemsnitlige bruttofortjeneste steg med knap 4 procent. Den udvikling trækkes af forbedringer hos 62 procent af bilforhandlerne. De foregående to år har mere end 80 procent af virksomhederne i analysen forbedret bruttofortjenesten.

Skader på bundlinjen
Markante fald med røde tal til følge hos især Semler Retail, men også NCG Retail, trækker bilforhandlersegmentets samlede resultat før skat ned.

Neutraliserer man påvirkningen fra de to aktører, viser brancheanalysen til gengæld en gennemsnitlig stigning på knap 2 procent. Det kan undre, når det kun blev til bundlinjefremgang hos en tredjedel af bilforhandlere i seneste regnskabsår.

En forklaring er, at et ejendomssalg hos Andersen & Martini påvirkede året ekstraordinært med et provenu i omegnen af 50 millioner kroner. Renses Andersen & Martini også ud af ligningen, viser Motor-magasinets brancheanalyse et gennemsnitligt fald i bilforhandlernes resultat før skat på 6 procent. Samtidig er andelen af underskud i analysesegmentet på 9 procent det højeste siden 2014.

Dødvande i salget
Af bilforhandlernes ledelsesberetninger fremgår det over en bred kam, at det dødvande i bilsalget og den forringende værdi at brugtvognslagrene, som registreringsafgiftsændringerne i 2017 afstedkom, kostede i budgetter og regnskaber rundt omkring.

Men når forhandlerne tager forbehold for den politisk-prægede nedgang, udtrykker hele 81 procent tilfredshed med den økonomiske udvikling i regnskabsåret.

Alt andet lige kom bilforhandlerne ud af seneste regnskabsår med ridser i indtjeningsevnen. Således faldt det gennemsnitlige resultat før skat per medarbejder fra 85.000 til 71.000 kroner - efter nedgang hos 34 procent af virksomhederne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.159