23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Q&A Børge Madsen

Den netop forhøjede skrotpræmie er naturligvis godt for autoophuggerne, men den stigende brug af leasing- og delebiler trækker i den anden retning. DAG’s direktør Børge Madsen svarer på fem skarpe spørgsmål.

Q&A ? Skrotpræmien er netop blevet forhøjet til 5.000 kr. I hvor høj grad vil det påvirke aktiviteten hos autogenbrugerne

! Lige her i starten vil vi helt klart opleve et boom i afleverede biler. Dels fordi forbrugerne har vidst, ordningen var på vej og har holdt sig tilbage, dels fordi ordningen har nyhedens interesse. Jeg tror ikke, der for alvor vil blive skrottet flere dieselbiler fra før 2006 end ellers på grund af ordningen. Har man en bil fra 2001, der kører fremragende, som nemt lader sig syne, og som repræsenterer en højere værdi end 5.000 kr., indleverer man den da ikke til skrot. Vi må dog nok også forvente et boom igen lige inden ordningen ophører.

? Danskerne har de senere år leaset deres bil, og på sigt vil man måske ikke eje en bil. Hvordan stiller det jeres branche

! De seneste års eksplosive stigning i leasing har sin forklaring i finurlige leasingmodeller, der leger kispus med det danske afgiftssystem. Når det er sagt, er det nok rigtigt, at efterspørgslen på mobilitet vil bevæge sig en smule væk fra almindeligt bilejerskab. Forbrugerne - især i byerne - vil frit kunne vælge mellem delebil, cykel og kollektiv transport. Leasingbiler - og delebiler er jo også leasingbiler - er til skade for den danske autobranche, fordi bilerne hyppigt eksporteres ud af landet efter endt leasingperiode. Vi får altså færre biler at reparere på og dermed sælge originale brugte dele til. Værre er det dog ikke, end at de fleste danskere uden for storbyen stadig fremadrettet også vil foretrække foden på egen speeder.

? Elbiler står foran deres længe ventede gennembrud. Hvordan vil I håndtere batterier

! Vi forventer selvfølgelig som professionelle genbrugere, at vi bliver i stand til at skabe en rentabel forretningsmodel, så vi kan genvinde materialer til fremstilling af nye batterier. Arbejdsmiljø- og miljømæssigt er det dog problematisk at opbevare og transportere elbilbatterier. Derfor arbejder vi tæt sammen med bilimportørerne, vore kolleger i de nordiske lande og i regi af EGARA, vores internationale forening, for at skabe fælles standarder på området. I dag bliver batterierne bare stillet hen i et hjørne eller brugt til andre formål. Her kan de gøre god nytte - en tid.

? Det samme spørgsmål kan man stille om brintbiler

! Det er alt for tidligt at forholde sig hertil. Men brintbilen bør alt andet lige være sikrere at tilgå end en elbil, og den vil garanteret ligesom både elbilen og fossilbilen få nogle skader, der forudsætter brug af solide, originale, brugte reservedele.

? Hvilken bil kører du selv

! I en Ford Mondeo årg. 2011, der - så vidt jeg forstår importøren - i virkeligheden er sikkerhedsmæssig uforsvarlig at køre i, idet den er repareret og vedligeholdt med brugte OEM-Ford-reservedele.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157