23948sdkhjf

Her er de første uddannede taksatorer

Første hold af certificerede værkstedstaksatorer er klar fra Forsikringsakademiet.

UDDANNELSE Fremover vil uheldige bilejere, der har fået bilen bulet, kunne møde en Certificeret værkstedstaksator, som har kompetencerne til at håndtere sagen fra A til Z.

De første certificeringer er nemlig uddelt til de værkførere og mekanikere, som har været med på Forsikringsakademiets nye uddannelse Certificeret autotaksator.

Uddannelsen, som er målrettet medarbejdere i autobranchen, der arbejder med taksering og opgørelse af forsikringsskader på biler, kører over 12 uger og klæder deltagerne på til den professionelle rolle som mellemled mellem skadekunden, forsikringsselskab og selskabets taksator.

Undervisningen omfatter blandt andet forsikringsfag, jura og kundebetjening.

Tilbagemeldingerne fra første hold har været meget positive - og det glæder Thomas Romer Nielsen fra Forsikringsakademiet, som har været en af hovedkræfterne i udviklingen af uddannelsen.

- Vi er kommet rigtig godt fra start med et hold stærkt engagerede folk fra autobranchen. Deres tilbagemeldinger fortæller os, at vi har ramt skiven ret præcist i forhold til de emner og udfordringer, de møder i løbet af en arbejdsdag. Det vil sige, at det de har lært på uddannelsen, har de kunnet tage i brug umiddelbart efter, siger Thomas Romer Nielsen.

Den rette kommunikation

Uddannelsen er blevet til på opfordring af forsikringsselskaberne. De ved, at det vigtigste for kunderne er, at deres sag bliver håndteret professionelt, effektivt og serviceminded. Hvorimod det er mindre vigtigt for kunderne, om de møder en medarbejder fra selskabet eller værkstedet, oplyser Forsikringsakademiet.

- Som certificeret værkstedstaksator kan man håndtere sagerne fra A til Z, uden at der opstår en masse tilbageløb til selskabet. Det kan man, fordi man har den nødvendige grundlæggende viden om forsikringsprodukterne, hvad de dækker og hvad der er juridisk korrekt. Og så kan man kommunikere med kunderne på en måde, der er med til at gøre en træls situation til en god oplevelse, forklarer Thomas Romer Nielsen.

Næste gang fra 25. marts

De gode tilbagemeldinger får ikke Thomas Romer Nielsen til at læne sig veltilfreds tilbage. Der er altid ting, som kan blive bedre:

- Vi evaluerer generelt vores uddannelser ad flere omgange, og nu skal vi selvfølgelig se på, om der er ting, som skal justeres. Det kunne for eksempel være noget med, hvor meget tid de enkelte emner skal have. Men alt i alt er vi tilfredse med både form og indhold, så kommende studerende kan forvente samme høje kvalitet og en investering, der kan mærkes med det samme i jobbet, siger han.

Næste hold kører fra den 25. marts, og efterårets datoer er lige på trapperne. Der er plads til 15-18 deltagere pr. hold.

Tidsforbrug

Inden første undervisning på Forsikringsakademiet er der 10-15 timers forberedelse.

Derefter vil der være 4-8 timers hjemmearbejde om ugen imellem de enkelte elementer.

Tilbagemeldingerne fra første hold bekræfter, at tidsforbruget er rigtigt angivet - nogle få har dog brugt mindre tid.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141