23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kampen om bildata føres ind i Folketinget

Værksteder, forbrugere og forsikring i europaudvalget med advarsel mod fabrikanters monopolisering af data.

TELEMATIK Diskussionen om ejerskabet til bildata om alt fra dækskifte og bilvask til kørselsmønster og reparationer er rullet ind på Christiansborg.

Tre organisationer - SMVdanmark, Forsikring & Pension og FDM - mødte op i europaudvalget i sidste uge for at advare mod, at bilproducenten sætter sig på de data, som uafhængige værksteder behøver til reparation af køretøjet. De tre organisationer har sammen med Autig og Dansk Bilbrancheråd dannet sammenslutningen "Bilejeres ret til egne data.

- Bilfabrikanterne kan ved eneret til bildata lukke markedet, siger chefkonsulent Kristian Bech, SMV (tidligere Håndværksrådet, red.). Det vil koste de europæiske forbrugere op mod 150 milliarder kroner i 2025, og eftermarkedet står til at tabe 130 milliarder kroner,

Kan kun løses i EU
Afdelingschef Torben L. Kudsk, FDM, supplerer:

- Nye biler er rullende storleverandører af data, og de vil blive forbundet datamæssigt med bilfabrikkerne. Problemet er, at bilfabrikanterne mener, at det er deres data. Deres åbenlyse mål er at lukke konkurrencen ned. Vi mener, at data er forbrugernes. Udfordringen er, at lovgivningen, der skal håndtere de mange nye datamuligheder, ikke er på plads.

Foretrædet var inspireret af et par debatmøder med folketingsmedlem Erik Christensen (S) på det bornholmske folkemøde og i Forsikring & Pension.

I mødet tog han officielt opfordringen til sig om at gøre en dansk indsats for at skabe klare regler, så bilfabrikkerne ikke monopoliserer data fra biler til skade for konkurrencen på eftermarkedet og bilforbrugernes økonomi.

- Det er lidt mærkeligt at købe en bil og selv ikke eje bilens data. Det svarer til at købe bilen og nogen, at en anden ejer bagsædet, siger Erik Christensen. Han fortsætter:

- Det kan kun løses europæisk. Derfor er det et relevant emne for os i europaudvalget. Jeg er fuldstændig enig i, at vi har den fordel, at vi ikke har stærke lobbyister fra bilindustrien.

Europaudvalget vil diskutere sagen 8. februar og et eventuelt initiativ, oplyser Erik Christensen, som er formand for europaudvalget.

Normalt beder et folketingsudvalg en minister - i dette tilfælde justitsminister Søren Pape Poulsen (K) - om en kommentar.

EP-valgkamp
Bildataalliancen er utilfreds med, at EU-kommissionen kun strækker sig til en ikke-bindende henstilling til marts. Der er EU-parlamentsvalg i maj, og det skal udnyttes til at løfte emnet over for kommende medlemmer af EU-parlamentet.

- Det berører de fleste borgere, der har en bil. Hvis du ikke længere kan vælge frit i markedet, så er det din næststørste udgiftspost i privatøkonomien, som ikke længere er konkurrenceudsat. Det kan kun betyde, at priserne vil stige, siger Torben Kudsk.

Forsikringsselskaber med gode forbindelser til bilfabrikker (f.eks. kombinationen tyske forsikringsselskaber og tyske bilproducenter) vil nemmere kunne mikrotariffere, dvs. skræddersy forsikringen til den enkelte bilists risikoprofil på basis af bilens datastrøm.

Monopolisering via data
- Den vigtigste dagsorden er ejerskabet. Hvis udbuddet af værksteder, man kan vælge, bliver væsentlig begrænset, så bliver priserne højere og forsikringen dyrere, siger afdelingsleder Jakob Nisgaard Larsen, Forsikring & Pension.

Tesla kan kun repareres få steder, påpeger Torben Kudsk:

- Teslaen er den første fuldt "connected car" - forbundne bil - i Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157