23948sdkhjf

90 år med rudehejset

I dag har alle nyere biler hejsemekanisme på sideruderne med el. Det første hånd- drevne rudehejs så dagens lys for 90 år siden.

UDVIKLING I bilens barndom, det vil sige i de første årtier i 1900-tallet, var bilers sideruder ofte delte og kunne åbnes ved, at de enten kunne forskydes, eller at man foldede vinduet op, ligesom et vindue på en bygning.

Men på IAA messen i Berlin i 1928 blev der præsenteret en opfindelse, der skulle revolutionere håndteringen af bilens sideruder, og som anvendes den dag i dag. Den eneste forskel på nu og da er, at manøvreringen i dag foregår med et eldrevet hejs på næsten alle biler. Både for og bag.

Det var den tyske leverandør Brose, som lancerede opfindelsen, og produktionen foregik i byen Coburg.

Næste milepæl for sideruder i Europa var i 1956, hvor samme Brose præsenterede det elektriske rudehejs, som blev tilbudt som ekstraudstyr til bilen. Det tog endnu syv år, før Brose fik sat sit elrudehejs i serieproduktion.

Men i USA havde de første el-ruder allerede set dagens lys flere år før i 1941 i Fords Lincoln Custom og en Packard 180 med hydro-elektrisk hejs - i begge tilfælde på luksusmodeller.

Kvalte husdyr

I slutningen af 1970’erne tilbød de fleste bilproducenter elruder som standard. Men det var først i 1986, at de elektriske rudemekanismer blev forsynet med sensorer, og dermed kom funktioner som automatisk fuld nedrulning og anti-klem funktion. Alligevel er en række ulykker set med især kvalte husdyr og børn, der uforvarende er kommet til at trykke på rudeknappen med hovedet ude af vinduet. Derfor fungerer el-rudehejs i dag ikke med motoren slukket af sikkerhedshensyn.

Udviklet til militæret

USA var altså foran med det automatiske rudehejs, der reelt begyndte med vakuum i slutningen af 1930’erne. Kort før Anden Verdenskrig udviklede General Motors en hydraulisk pumpe.

Chefingeniør hos Buick, Charles A. Chayne, introducerede i 1946 et elektrisk kontrolleret hydraulik-system, der egentlig var udviklet til militært brug. 

Unge forstår ikke håndtegn
Siden 2008 har en række bilproducenter helt undladt at udstyre bilmodeller med drejehåndtag. Derfor forstår især yngre bilister ikke længere tegnet med en hånd bevæget i en cirkel, hvis nogen ønsker, at man skal rulle vinduet ned for at kunne tale sammen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095