23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Skat taber til autolakerer

En afgørelse fra Landsskatteretten går Skat imod mkring ibrugtagning af køretøj på vej retur fra omlakering.

OMLAKERING Skat har offentliggjort en ny afgørelse fra Landsskatteretten, der ikke anså et køretøj for at være taget i brug, da det blev stoppet til kontrol på vej retur fra Tyskland, hvor det havde været til omlakering.

Køretøjet havde ved kontrollen prøveskilte på. Til trods for at køretøjet blev ført af en person, der ikke havde en ansættelseskontrakt med virksomheden, måtte personen alligevel anses for at være en medarbejder hos forhandleren. Landsskatteretten ændrede således Skats afgørelse.

Der var for det pågældende køretøj (en Mercedes CLS63 AMG) indgået en fleksleasingaftale den 14. september 2016. Den 30. september 2016 blev køretøjet stoppet til kontrol tilbage fra omlakering, hvor bilen skulle afleveres ved forhandleren, inden denne skulle overleveres til leasingtageren.

Skat opkrævede i den anledning 362.669 kroner i registreringsafgift og inddrog selskabets prøveskilte, da føreren af bilen ikke blev anset for at være ansat i selskabet. Skat var af den opfattelse, at køretøjet var taget i brug på færdselslovens område, hvorfor registreringsafgiften var forfaldet ifølge registreringsafgiftsloven, oplyser På vegne af automotiv konsulent Nikolaj Pihl fra Automotive-teamet hos KPMG Acor Tax.

Tilkalde-medarbejder

Selskabet forklarede, at føreren af bilen var ansat som timelønnet tilkalde-medarbejder pr. 1. juni 2016, men kontrakten var først underskrevet den 14. oktober 2016.

Der var alene udbetalt en mindre acontoløn i august, da medarbejderen var bosiddende i Tyskland, hvorfor skattekortet først var indhentet senere. Der kunne ikke udbetales fuld løn, inden dette var på plads. Selskabet forklarede endvidere, at der ikke er nogen ansættelsesretlig forpligtelse til at udarbejde en ansættelseskontrakt på tidspunktet for ansættelsen.

Føreren af bilen arbejdede på en tilkaldebasis og havde ikke selv indflydelse på arbejdstid og -opgaver. Forhandleren instruerede og førte tilsyn med det udførte arbejde og havde i forlængelse heraf også det økonomiske ansvar og de fornødne forsikringer for, at føreren kunne udføre sit arbejde.

Uberettiget opkrævning

I Landsskatterettens afgørelse blev der lagt vægt på, at der var indgået en mundtlig aftale om ansættelse af føreren, da arbejdstiden i gennemsnit var under 8 timer om ugen. Selve kørslen af bilen fandtes i øvrigt ikke at være af privat karakter, men derimod kørsel vedrørende afhentning af køretøj i forbindelse med reparation. Der blev derudover lagt vægt på lønudbetaling for perioden juni til september 2016.

Landsskatteretten fandt således Skats opkrævning uberettiget, da føreren af bilen efter Landsskatterettens opfattelse kunne anses for at være ansat i selskabet.

Førerens ansættelse

Sagen sætter særlig fokus på forholdet omkring førerens ansættelsesretlige relation til selskabet og den fornødne bevisførelse, som Skat skal føre - herunder hvornår en person kan anses for at være ansat. Sagen kaster endvidere lys over, i hvilke situationer prøveskilte kan anvendes, og under hvilke omstændigheder, påpeger Nikolaj Pihl.

Hos Bilbranchen, som også omtaler sagen, hæfter seniorchefkonsulent Karoline H. Thomsen sig ved, at afgørelsen fra Landskatteretten giver nogle retningslinjer for, hvordan man kan dokumentere, at der består et reelt ansættelsesforhold, selv om der ikke foreligger en skriftlig ansættelsesaftale.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|