23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kalenderpigerne gemt væk - næsten

På Peugeot-værkstedet Henrik Wessel på Østerbro i København er pigekalenderne på vej ud, fortæller værkstedschefen. Men der hænger stadig flere ældre kalendere.

VÆRKSTED Der er travlt i kundemodtagelsen hos Peugeot-værkstedet Henrik Wessel på Østerbro. Hvide vægge uden andet udsmykning end reklamer for forskellige kampagner til pleje og vedligeholdelse af bilen. Motor-magasinet har sat værkstedschef Henrik Vedel i stævne til en snak om pigekalendere på autoværksteder. Han oplyser, at virksomhedens øverste ledelse har forbudt ophængning af kalendere med afklædte piger.

Men en tur rundt på det store værksted på Strandboulevarden viser, at der fortsat hænger flere versioner af de populære Würth-kalendere på væggene, men de er adskillige år gamle. Og de hænger godt gemt væk. Henrik Vedel oplyser, at der sjældent kommer kunder ned på værkstedet, og at der i modtageområdet og andre lokaler, hvor kunderne kommer absolut ikke hænger afklædte damer. Men på værkstedet hænger de gamle kalendere stadig.

- Der er ingen, der bruger disse kalendere som planlægningsværktøj. De hænger der, fordi de er gode ved øjnene. Og måske også fordi ingen har taget sig sammen til at hive dem ned, fortæller Henrik Vedel. Han erkender at kulturen har ændret sig. For 10-20 år siden hang der masser af plakater og kalendere med afklædte modeller på snart sagt et hvert værksted. Men i dag er de på vej ud.

- Diskussionen om krænkelser og #metoo er en del af forklaringen. En anden forklaring er, at kundefokus i dag er større end tidligere. Og selvom vi sjældent har kunder nede på værkstedet, hænder det alligevel her sender det nok et forkert signal af have disse kalendere hængende, siger Henrik Vedel.

Motor-magasinet har også forsøgt at indhente en kommentar fra værkstedernes største brancheorganisation, Dansk Bilbranche Råd. Herfra lyder svaret:

"Dansk Bilbrancheråd vil lade det være op til de enkelte medlemmer, hvordan de hver især agter at håndtere #meetoo og kalendere med mere eller mindre afklædte kvinder. Dette er ikke et område, vi som brancheforening ønsker at involvere os i på nogen måde."

BREAKING
{{ article.headline }}
0.297|instance-web04