23948sdkhjf

Gratis markedsføring af elbiler

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Flere bilfabrikker har kastet sig over "elektrisk Formel 1" - altså Formel E. Her er gratis argumenter for forhandleren, der har en måskekunde til en elbil. Især ét argument har de nye biler med sig.

ELBILMARKEDSFØRING Joe, jeg forstår det da godt; at vi skal passe på klimaet og alt det. Og det er da meget godt med de der elbiler; men de kan jo fortsat ikke køre ret langt på en opladning. Og sjov bilkørsel i en elbil - glemt det!

Det er fortsat en udbredt opfattelse "derude" blandt mange mulige kunder. Senest understreget, da FDM på sinFacebook-sige for nylig spurgte sin medlemmer, overvejer du at købe elbil eller ikke? Netop tvivlen om rækkevidden nu slår til og den almindelige køreglæde var blandt mange tvivleres argument for et nej, ingen elbil til mig.



Men netop her kan Formel E komme elbils-sælgere til hjælp. Formel E, der jo et navnet på det internationale, officielle FIA-mesterskab for Formelbiler med elmotor - en slags elbilernes Formel 1. Nu kører mesterskabet sin femte generation, og på især ét område har bilerne vist elbilernes fremskridt.

Der er en lang række elbiler på vej ud i de danske bilforhandleres vinduer.

Her er 15 udvalgte:

1) Audi e-tron. 2) Audi e-tron Sportback. 3) DS 3 Crossback E-Tense. 4) DS 7 Crossback E-Tense. 5) Honda EV. 6) Hyundai Kona Electric. 7) Kia e-Niro. 8) Mercedes EQC. 9) Peugeot 208 EV. 10) Porsche Taycan. 11) Renault Zoe Neo. 12) Seat Mii EV. 13) Skoda Citigo EV. 14) Tesla Model 3. 15) Volkswagen ID. Neo.



I Formel E’s første fire sæsoner klarede bilerne kun et halvt løb, hvorfor alle kørere skiftede fra første til anden bil midt gennem løbet. Den aktuelle sæson kører med de såkaldt Generation 2-racere, hvor strømmen rækker dobbelt så langt; så ligesom i "rigtig" Formel 1 er der en bil pr. kører. Det er beviset for de moderne batteriers større udholdenhed.

Videre er Formel E bevise, at der på ingen måde er lighedstegn mellem elbil og kedelighed kørsel. Elracerne kan accelerere fra nul til 100 km/t på 2,8 sekunder. Og selv om det ikke helt er på F1-niveau er det altså hurtigt, seriøst hurtigt. Det samme er topfarten på 280 km/t.

Så her er altså to væsentlige argumenter for sælgere af elbiler - det er så op til den enkelte kunde at vurdere, om dobbelt så langt på en opladning er langt nok. Og om fart i en racerbil kan omsættes til køreglæde i en familiebil.

Læs også: Elbiler vinder frem i Hovedstaden

Hvor bli’r koreanerne af?

Listen over bilfabrikker i den hurtigste e-motorsportsklasse er fire bilmærker lang, nemlig BMW, Jaguar og Nissan samt DS fra PSA-koncernen.

Her kan sælgere jo referer direkte til resultaterne på banerne rundt om i storbyerne, blandt dem Berlin (og måske ad åre København.) Især er BMW- og DS-slgerne sikkert ivrige her; lige nu er den ene af BMW’s biler på seriens foreløbige andenplads, DS besætter plads nummer tre og fire på stillingen her ved årsskiftet. Jaguar og Nissan er henholdsvis nummer syv og ni. Bedste Audi er her ved årsskiftet placeret som nummer ti.

Interessant er det, at de to bilmærker, der står med de måske to stærkeste elbilsnyheder i Danmark ikke er med i racerklassen. Hyundai nar jo netop lanceret Kona Electric (se vores rosende omtale i Biltest for professionelle på nettet. Og til foråret kommer så Kia e-Niro. Men ingen af de to er altså med i klassen, der jagter Formel 1 som motorsportens fornemste.

Men derfor er Formel E’s generelle argumenter jo de samme; at det moderne batteri i Generation 2-bilerne holder langt bedre og at en elbil altså godt kan være hurtig.


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Aktier i Europa: Dækproducenter ligger godt efter Michelin-tal

Forsikringsselskaber vinder på vejhjælp

Ni ud af ti danskere har en vejhjælpsaftale, men kun 16 procent har den gennem en bilforhandler, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Ajour med den danske autobranche

God start på bilsalget i årets første måned

De seneste års høje bilsalg er fortsat intakt og der er solgt ca. 1.400 biler mere i januar i år mod sidste års første måned.

Plus

21 F1-løb kan ses på ny tjeneste

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Ford kalder næsten halvanden million pickuptrucks tilbage

Plus

Det halter med forhandlernes indtjening

Blot hver tredje bilforhandler forbedrede bundlinjen sidste år, viser analyse, Motor-magasinet har foretaget.

Dansk Industri: Ambitiøst at EL vil hurtigt af med benzinbilen

FDM: Forbud mod benzinbiler har social slagside

2

Enhedslisten i frontalangreb mod biler

I stor klimaplan vil Enhedslisten investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Plus

AutoBranchen Danmark ind til city

Olieselskaber kalder Enhedslistens forslag for planøkonomi

Enhedslistens forslag om højere afgift på benzin og diesel rammer skævt og hæmmer udviklingen af grønne alternativer, mener Drivkraft Danmark.

Plus

Er Ford Focus den rigtige Årets Bil?

En fejl i proceduren om kåringen af Årets Bil i Danmark 2019 rejser spørgsmålet, om elbilen Hyundai Kona Electric kunne have vundet titlen. Formanden for MKD forsikrer, at Ford Focus er den rigtige vinder.

Plus

Manglende ladestik blev dyrt for forhandler

Skal der gives oplysning om, at en bil er brugtimporteret ved salg på det danske marked, og er manglende standardudstyr en væsentlig mangel?

Elbiler vinder frem i Hovedstaden

I Hovedstaden er lysten til at købe elbil fordoblet på et år, viser analyse fra Voxmeter.

Plus

Hvad kører du selv i, Bjarne?

Antallet af hestekræfter er komplet ligegyldigt. Nej, det handler om komforten i bilen og den samlede oplevelse. Sådan siger en af landets tunge drenge i bilbranchen, Bjarne Nielsen.

Bilsælger snød sig til Tesla - idømt fængsel

Bilsælger fra Holstebro dømt et års fængsel for groft bedrageri for svindel med køb af bil.

Plus

Via Biler køber bilforhandler i Silkeborg

Bilforhandler-kæmpe overtager Bilhuset Per B og rykker ind med Toyota.

Plus

Nyt koncept vil ændre måden danskerne køber bil på

Carshopper har fået et netværk på godt 50 bilforhandlere.

Plus

Fra affaldsplast til syntetisk diesel

Hele verden holder øje med den danske Quantafuel fabrik i Skive, der holdt rejsegilde med sine fire 18 meter lange pyrolyseovne, som skal lade millioner af syntetisk brændstof flyde.

Nyt spansk bølle-bilmærke

Fire danske Cupra-forhandlere. De 38 Seat-værksteder klarer servicen.

Gratis markedsføring af elbiler

Plus

Seeberg: Sig nej til opgaver

Plus

DTC vs. Super GT set med sponsorbriller

Grønt er det nye sort

Hvad er det de der gokart-piger kan?

Stjæler udstyr fra luksusbiler

Fire importørers valgdrømme

Gæld og lav efterspørgsel holder Tesla i lavt gear

LEDER: Den Store Krig om Data

Senest om Tom, Jan og Christina

Ole Sommer høster kulturpris

Sportens bedste fortæller røverhistorier

Dribe vil ændre måden danskerne har bil på

Ude og inde

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løwener søger motiveret elev

Tre gange så stor risiko - varebilschauffører glemmer den ekstra bremselængde

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Verdens første LED lamper med udskiftelige batterier

Flere hundrede liters Adblue tanke

Mercedes mindste er stor klasse – Biltorvet kører A180d

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Borbet fælgnyhed fra Rally Centeret

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks nye flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Resurs Bank klar i AutoDesktop

Kold tekniker med bløde værdier - Audi A6

Nyheder i AutoDesktop

Biltorvet jagter LeMans-vinder i vild Porsche

GEOVENT vil fokusere på kerneforretning

Sådan monteres bananformede spiralfjedre korrekt

Biltorvet søger studentermedhjælper

Autec fælgnyhed fra Rally Centeret

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

Produktnyhed fra DENIOS

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

TECTYL får ny kædechef

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Send til en kollega

0.237