23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærper, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

INDSKÆRPELSE Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udsendte kort før jul en indskærpelse om, at uafhængige reparatører ikke må hindres i deres adgang til markedet, herunder til køb af reservedele og adgang til tekniske informationer.

Indskærpelsen er udstedt på baggrund af en klage fra et frit værksted.

- Undervejs i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af sagen, kom det frem, at en medarbejder hos en bilimportør havde oplyst et autoriseret værksted, at det ikke måtte sælge reservedele til de uafhængige værksteder, fortæller Johanne Berner, chefjurist hos Dansk Bilbrancheråd.

Ulovligt at indgå aftaler
I indskærpelsen understreger styrelsen, at det er ulovligt at indgå aftaler, der direkte eller indirekte hindrer den fri konkurrence. Det vil være en særlig alvorlig hindring, hvis en importør og dennes autoriserede værksteder indgår aftaler om fx at nægte salg af reservedele til uafhængige værksteder. Styrelsen indskærper herefter særligt, at det vil være op til det enkelte autoriserede værksted at vurdere, om de ønsker at sælge reservedele til andre, herunder uafhængige værksteder.

Det hedder i skrivelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at "(...) diagnoseværktøjer, reparationsvejledninger mv., som under en hvilken som helst form stilles til rådighed for medlemmerne af det autoriserede reparationsnetværk til brug for reparation og vedligeholdelse, som udgangspunkt også skal stilles til rådighed for uafhængige reparatører uden forskelsbehandling."

Styrelsen har af ressourcemæssige årsager valgt af afvise en reel sagsbehandling af den konkrete klage.

- Når styrelsen alligevel vælger at udstede en egentlig indskærpelse - og offentliggøre denne - så skyldes det det massive fokus, som ikke mindst Dansk Bilbrancheråd i de senere år har bragt på de regler, der fastsætter de uafhængige værksteders rettigheder, mener Johanne Berner.

Vil ikke oplyse firmanavne
Motor-magasinet har været i kontakt med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med henblik på at få oplyst, hvilken importør, der var tale om. Her oplyser Anders Vest, souschef i Konkurrencecenter for Byggeri, Energi & Transport, at det vil være for vidtgående, eftersom der er tale om en indskærpelse og ikke en afgørelse.

-

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02