AFGIFTER De første dage i det nye år for ikke at sige sidste uger i det gamle år vildledte Skatteministeriet og Motorstyrelsen om de nye afgifter på elbiler og pluginhybrider.
Den relevante hjemmeside med registreringsafgifter blev først opdateret om eftermiddagen fredag 4. januar med de nye, lempede afgifter, som Folketinget vedtog enstemmigt den 20. december.
Indfasningen af højere registreringsafgift er udskudt, og bundfradraget er forhøjet, så de fleste grønne biler bliver billigere og ingen bliver dyrere.
Gennem hele december fra lovforslagets fremsættelse den 7. december og de første dage efter lovens ikrafttræden blev intet nævnt om de nye satser på den officielle side "Betaling af og satser for registreringsafgift". Man kunne kun se, at elbilafgifterne steg 1. januar - og det var forkert i hvert fald fra 7. december.
- Det er selvfølgelig for dårligt, men når det er sagt, så er der i virkeligheden ikke rigtig nogen, der kigger på Skats side. Man holder øje sig orienteret via pressen og forventer, at bilforhandlerne loyalt oplyser om, hvad han ved på det tidspunkt, siger afdelingschef Torben Kudsk, FDM.
Uenighed om slutsedler
Bilistorganisationen vurderer aktuelt ét tilfælde, hvor afgiftsændringen her 1. januar muligvis ikke er slået igennem for en bil, der er leveret efter nytår.
I kølvandet på de tre større afgiftsnedsættelser i 2015, 2016 og 2017 så FDM slutsedler, hvor der var uenighed med bilforhandleren om, hvorvidt man har fået den fulde effekt af afgiftsnedsættelsen.
- FDM holder øje med, om afgiftsændringer slår fuldt igennem. Det er et frit marked. Man kan aldrig være sikker på, at en importør ikke ser sit snit til at ændre prisen på bilen, siger Torben Kudsk. Han fortsætter:
- Det er svært at klandre nogen op til den 7. december. På det tidspunkt var der nærmest udsigt til kaos og afgiftsstigninger per 1. januar.
- Det var det uklart, hvad forbrugeren kunne få af råd hos bilforhandleren, men efter den 7. december burde alle professionelle parter have været obs på de bedre vilkår for el- og pluginbiler efter nytår, slutter Torben Kudsk.
Styrelsens forklaring
Motorstyrelsen beklager skriftligt forsinkelsen på tre dage og ikke mere, for lovændringer skal først offentliggøres, når de er trådt i kraft.
"Hjemmesiden burde derfor være blevet opdateret 1. januar. Det skyldes en kommunikationsbrist, at oplysningerne på den pågældende side ikke blev ændret straks efter, at loven trådte i kraft. Hjemmesiden blev opdateret 4. januar," skriver styrelsen.
Ændringerne i loven om registreringsafgiften blev dog omtalt et andet sted på skat.dk den 27. december, altså syv dage efter vedtagelsen
"Hvis der i perioden 1. januar - 4. januar skulle være indgået handler med elbiler, plug-in hybridbiler eller gasdrevne biler, og der er beregnet eller betalt for meget i registreringsafgift, vil der ske en tilbagebetaling til den, der har indbetalt registreringsafgiften til skatteforvaltningen," forsikrer Motorstyrelsen.
"Det sker i øvrigt altid, hvis der er beregnet eller betalt for meget i afgift."
Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside
Lempelser for el- og pluginbiler blev først annonceret efter lovens ikrafttræden.