EFTERMARKED Hvad er tilstanden på den brugte elbil, jeg står overfor at ville købe eller sælge? Dette væsentlige spørgsmål, der ligger bag et politisk ønske om at se masser af danskere i elbiler hurtigst muligt - én million i 2030, ifølge statsministeren - forudsætter, at forbrugerne ved, hvad de kan forvente af slitage på en brugt elbils batteri. Helbredstilstanden for elbilens batteri er med andre ord af afgørende betydning for gensalgsværdien af elbilen. En ny og dansk udviklet metode, til også det frie eftermarked i autobranchen, har en løsning klar til at diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken. 
 
Uden at bryde garantien 
 
Et netop afsluttet projekt, støttet af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram, EUDP, under Energistyrelsen, ved navn Batnostic, tager denne problemstilling op og giver svar på helbredstilstanden på elbilens batteri og hvor slidt batteriet er. Projektet er udført via et samarbejde mellem Aalborg Universitet, FDM, Applus, Lithium Balance og Teknologisk Institut. 
 
- Vi har i Batnostic-projektet udviklet helt nye metoder til at diagnosticere batteriets kapacitet og degradering uden at åbne batteripakken i bilen, og dermed uden at bryde garantien, siger projektleder Kjeld Nørregaard, Teknologisk Institut. 
 
Han forklarer, at projektet nu har verificeret muligheden for at måle forskellige informationer om batteriets slid under en DC-opladning. Ved projektets afslutning har Kjeld Nørregaard ikke kendskab til lignende teknologi eller testudstyr til rådighed for aktører uden for mærkeværkstederne. 
 
Godt elbil brugtmarked 
 
FDM mener, det er afgørende, at forbrugerne kan have tillid til, at de kan sælge deres brugte elbil igen, hvis den politiske ambition om en million elbiler i 2030 skal blive en realitet. 
 
- Når man køber bil, er brugtvognsprisen i virkeligheden lige så interessant som nyvognsprisen. Det gælder også for elbiler. Så en forudsætning for stor vækst i salget af elbiler er derfor også et velfungerende marked med brugte elbiler. Og her er især viden om tilstanden af elbilens batteri af afgørende betydning for gensalgsværdien. I dag kan kun mærkeværkstederne give dette svar, så vi mangler en uvildig test af elbilens batteri, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk, FDM. 
 
Banebrydende projekt 
 
Hos FDM er der derfor begejstring omkring udsigten til en neutral test af elbilens batteri. 
 
- Vi ser Batnostic som et banebrydende projekt, da det i fremtiden giver frie værksteder, synshaller og FDM mulighed for uvildigt at teste elbilens batteri. Som det er i dag, kan vi desværre ikke nødvendigvis stole på de svar, som vi får fra instrumenterne i bilen, og heller ikke altid mærkeværkstedernes vurdering - og derfor er projektet vigtigt, siger Torben Lund Kudsk. 
 
Der findes ingen konkurrerende produkter på markedet. FDM håber derfor, at projektet kan videreføres således, at en kommerciel udgave af Batnostic kan udvikles og derefter tilbydes værkstederne om 2-3 år. 
 
Uvildig test af elbilers batterier på vej
En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.