DANSK AUTOGENBRUG Det er nytår, og det er god tradition at gøre status over det forgangne år. Men - helt ærligt: Hvad er der at gøre status over i 2018?
Til trods for at enhver, der er noget ved musikken, taler om bæredygtighed og cirkulær økonomi, har vi ikke vundet forståelse for det tossede i at opretholde en regel om, at forsikringsskader kun må gøres op med nye dele. Her vil vi i DAG tale med større bogstaver i 2019.
Og ligesom vi regnede med, at nu var der ro om bilafgifterne, spillede regeringen ud med et forbud mod fossilbiler fra 2030 - dog uden noget langsigtet bud på, hvordan dén omstilling skal foregå. Samtidig hober spørgsmål sig op om, hvordan vi som samfund, og som autogenbrugere, håndterer udtjente elbil-batterier. Her spøger revisionen af EU’s batteridirektiv; en proces vi, i regi af vores internationale forening, EGARA, er tæt på.
Spøger gør også den længe ventede revision af skrotningsbekendtgørelsen.
Meget nærmere realiseringen af en digital skrotningsattest kom vi heller ikke, selv om den er efterspurgt som redskab til at komme "sortskrotterne" til livs.
Nogen forvirring skabte også den rapport, der i foråret satte fokus på, at nogle alternative karrosseridele er ringere end andre. Ulykkeligvis så megen forvirring, at et antal bilimportører valgte at fiske i rørte vande og skar alternative nye dele og originale brugte over en kam. Det kan ingen parter være tjent med - hverken værksteder, forsikringsselskaber eller forbrugere.
Men 2018 har bestemt ikke været ren jammer. Fusionen mellem Bilgenbrug Danmark og Dansk Autogenbrug i 2017 har vist sin duelighed. Vi har en velfungerende bestyrelse, medlemmerne mødes på tværs af udviskede skel, og vi er gode til at samtænke vore to kulturer.
Jernpriserne har i 2018 ikke været så katastrofalt lave, som vi oplevede for år tilbage. Vores samarbejde med H.J. Hansen og Stena har fungeret fint.
Det har glædet os at kunne byde velkommen til enkelte nye medlemmer - og endelig er vi stolte af at være en del af hele autobranchens awardshow. I år gik titlen som Årets Autogenbruger til Gørløse Autoimport. Til lykke!
Selv om ikke alle autogenbrugere kan se nogen fordel i at være tilsluttet Refero - den ordning, der tager sig af bilimportørernes producentansvar - så er det nu klart meldt ud, at kun certificerede autogenbrugere kan få lov til at modtage danskernes udtjente biler.
Nu går vi så ind i 2019. Med klædelig optimisme, naturligvis - og med håbet om, at der vil være mere at gøre status over om et år.
Godt nytår!
Søren Lundfold,
Formand for Dansk Autogenbrug
Uvishedens år en prøvelse
Forsikringsskade-dele, udtjente bilbatterier, manglende skrotningsattest og reservedels-debat prægede 2018 for autogenbrugerne.