23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stadig optimisme i 2019

Registreringsafgiften kan blive et emne i en kommende valgkamp og skabe ny usikkerhed for bilsalget.

AUTOBRANCHEN DANMARK Med udgangspunkt i de seneste fire års bilsalg er der bestemt ingen grund til pludselig at ændre syn på kundernes købelyst. Godt nok er bilsalget fladet lidt ud, men med et samlet salg på den gode side af 220.000 nye biler gennem de sidste tre år, kan man kun være positiv.

Jeg ved godt, at salgstallene ikke alene gør verden lyserød i butikkerne. Der er store forskelle mellem landsdelene, og der er igen forskydninger mellem nyvognssalg til leasing, som for den enkelte autoforhandler kan opleves som lidt af en udfordring.

Mange forhandlere havde nær ved tomme butikker i året sidste måneder. Årsagen var fornyet usikkerhed om registreringsafgifterne, efter at regeringen endnu engang havde åbnet diskussionen om bilafgifterne - denne gang afgifterne på de grønne biler.

Jeg forstår fuldt ud frustrationen i branchen. Debatten om registreringsafgifterne synes at være en årlig tilbagevendende begivenhed, og hver gang er det forhandlerne, som betaler prisen ved at skulle spejde langt efter kunderne.



Jeg vil nødigt male fanden på væggen men blot konstatere, at det nye år ikke bliver noget undtagelse. Der kommer sandsynligvis et folketingsvalg inden påske i midten af april, og den 26. maj er der valg til Europa Parlamentet.

Vi ved, at registreringsafgiften igen bliver et tema, og at forbrugerne sandsynligvis vil reagere med tilbageholdenhed. Mindst et og sandsynligvis flere partier vil gå til valg på at afskaffe registreringsafgiften, og andre vil bringe den tekniske model og roadpricing ind i den politiske diskussion. Det er alt imens, regeringen har sat en ny kommission til at analysere på modeller, der skal løse statens finansieringsbehov, når de grønne biler for alvor begynde at rulle, og der opstår et hul i statskassen.

Ingen kender resultatet af folketingsvalget. Bliver det røde eller blå ministerbiler i de kommende fire år? Udfaldet af valget vil givetvis få en betydning på tempoet i den grønne omstilling, hvor den røde blok traditionelt set er mere optaget af klimaspørgsmål end de blå partier.

Det lykkedes ikke regeringen at samle partierne til en bred grøn aftale om elbiler, og kommer der et tronskifte efter valget, kan man derfor imødese ny usikkerhed i markedet, når den nye regering vil sætte ekstra strøm på elbilsalget.



Også på eftermarkedet er der grund til at se lyst på fremtiden. Det er rigtigt, at den grønne omstilling på sigt kommer til at presse servicedelen, men selv om håbet er lysegrønt, er det vist kun de færreste der tror på statsministerens vision om en million grønne biler i 2030. Under alle omstændigheder er der god tid til at indrette sig til de nye tider og udvikle nye forretningsmodeller, der i givet fald skal kunne opveje for de nødvendige tilpasninger.



2019 kommer med sikkerhed til at give mange bump på vejen. Masser af irritation på politikerne. Perioder med tomme butikker og afventende kunder. Mit håb er, at den politiske uro bliver kortvarig, og at alle medlemmer kommer sikkert i mål, når vi skruer tiden et år frem.

Med ønsket om et rigtigt godt nytår til alle.

Gitte Seeberg,

Adm. direktør AutoBranchen Danmark

BREAKING
{{ article.headline }}
0.174|