DANSK BILBRANCHERÅD De fleste husker stadig, med slet skjult foragt, tilbage på finanslovs forhandlingerne i efteråret 2017, hvor man tog en hel branche som gidsler i en tre måneders periode, og desværre med katastrofale konsekvenser til følge for mange bilforretninger. Kritikken haglede da også ned over de ansvarlige politikere efterfølgende, og budskabet syntes at være klart; Det må I aldrig gøre mere.
Har man så lyttet til kritikken, og denne gang forsøgt at holde de samfundsfølsomme emner, som for eksempel bilafgifterne jo er, ude af den offentlige debat, indtil forligene var på plads? Nej vel, på ingen måde.
Jeg må derfor konstatere, at hensynet til samfundet og det erhvervsliv, der financierer hele forretningen Danmark, tilsyneladende ikke længere vejer lige så tungt hos vore politikere som behovet for at profilere sig selv, og dermed bringe sig selv i en gunstigere situation, til næste gang de skal til jobsamtale (valg).
Det bør give stof til eftertanke hos alle os andre, når vi inden længe skal til valgurnerne og sætte vores kryds, og det bør, alt andet lige, også give plads til nogle nye politikere, der kan og vil respektere dette hensyn.
Når det så er sagt, skal der fra Dansk Bilbrancheråds side, trods alt, også gives lidt ros til vore politikere for at have afskaffet omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannelserne og tilmed givet en ekstra bevilling, til opgradering af de tekniske skoler. Også stor ros til de private initiativer, der bliver gjort rundt om i branchen for at øge opmærksomheden på uddannelserne. Det er ved at være sidste udkald, hvis vi skal have vendt strømmen fra gymnasierne over mod fagskolerne. Men alt sammen vil være forgæves, hvis ikke praktikpladserne er der, så vi må alle sammen steppe op og finde pladsen til den ekstra lærling, der skal til for at gøre hele forskellen.
Med det nye år får vi den første af to justeringer i opadgående retning på reparationsgrænsen for trafikskadede biler, og på folkemødet til sommer vil vi i Dansk Bilbrancheråd, sammen med Dansk Autogenbrug, slå endnu et slag på gong-gongen, for at få ændret i opgørelsesmetoden, således at det bliver muligt at opgøre skaderne med gode genbrugsdele, der hvor det giver mening.
Sagen om transport af egne og kunders biler på trailer, til og fra værksted og underleverandører, fik heldigvis endelig en afslutning, idet retten gav medhold i, at denne form for transport ikke kræver hverken fartskriver eller certifikat. Stor ros til alle implicerede parter, inklusive vores egen chef-jurist, for vedholdende at have forfulgt denne sag.
Et nyt og spændende år, med masser af udfordringer venter.
Henrik Pedersen,
Landsformand, Dansk Bilbrancheråd
Og så skete det alligevel igen!
Politikerne brugte atter autobranchen som afgiftsgidsler, men ros fra Dansk Bilbrancheråd for blandt andet fokus på erhvervsuddannelser.