23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grøn omstilling på kalenderbladene

Bilejernes organisation vil i det nye år intensivere rådgivning samt overvåge autobranchens oplysninger om miljøbiler til forbrugerne og holde øje med data-opkobling til bilerne.

FDM De første kalenderblade i 2019 er vendt, og vi har taget hul på et år med nye spændende udfordringer for både FDM og bilbranchens forskellige aktører.

Der er ingen tvivl om, at året i høj grad vil blive præget af udviklingen inden for ny bilteknologi - ikke mindst elbiler. Efter et længere tilløb er bilproducenterne nu for alvor klar med elbiler, der, både hvad angår pris og rækkevidde, er reelle alternativer for bilkøberne. Som en talsmand fra VW formulerede det på Bilbranchens årsdag, så vil bilgiganten ikke lave elbiler til millionærer, men til millioner. Mon ikke han taler på hele branchens vegne?

For FDM er det afgørende, at man fra statens side ikke kun støtter én teknologi, når det gælder den grønne omstilling, men at bilerne bliver mere grønne, mere sikre og fremfor alt billigere - uanset drivmiddel. Vigtigst er det dog, at bilerne opfylder danskernes mobilitetsbehov. Der er dog ingen tvivl om, at elbilerne nu for alvor kommer. Som bilejernes forbrugerorganisation venter der derfor FDM en opgave med at rådgive og formidle viden om elbilerne og alt det uden om. Lige fra test af bilerne til hvor og hvordan man oplader sin elbil billigst.



Men elbilerne stiller også krav til branchen. Både i forhold til hele eftermarkedet med service og reparation, men i høj grad også ude i salgslokalet. Elbiler stiller nemlig også krav til forhandlernes viden om teknologien, så de kan vejlede og oplyse forbrugerne bedst muligt. Som bilkøber må man kunne forvente klar og reel oplysning om bilens formåen og teknologi. Det vil FDM naturligvis holde øje med sker.



Bilfabrikken ved, hvor du er. Det er en virkelighed, stadig flere bilejere må forholde sig til. Det handler om begrebet connectivity, altså det at bilen konstant er i forbindelse med bilproducentens servere. Det er en udvikling, som langt hen ad vejen kan gøre det nemmere og billigere at være bilejer. Helt afgørende er det dog, at bilejerne sikres både adgang til og råderet over den stigende mængde data, som nye biler opsamler og lagrer. Nogle i bilbranchen vil argumentere med, at forbrugeren ved købet af den nye bil selv giver sin accept. Men virkeligheden er, at der oftest er tale om en pseudo-accept, som gives uden konkret indsigt i, hvilke data der hentes, og hvad de bruges til. Tilmed er accepten ofte knyttet til bilens infotainmentsystem. Uden accept ingen funktion. Det er naturligvis ikke en tilgang, vi forbrugere kan eller vil acceptere. Derfor vil vi også i 2019 følge udviklingen tæt og i samarbejde med interessenter, både nationalt og internationalt, fortsætte kampen for, at forbrugernes rettigheder sikres bedre igennem EU-lovgivningen, herunder retten til frit at kunne vælge værksted og øvrige eftermarkedstjenester.



Modsat de foregående år bød 2018 ikke på en sænkelse eller omlægning af registreringsafgiften. Heller ikke selv om beregninger fra Finansministeriet viste, at det kun koster 300 millioner kroner at fjerne skalaknækket på de 150 procent, der betales fra 185.000 kroner. FDM mener dog fortsat, at en omlægning til en lavere, løbende og teknisk baseret afgift vil være bedre. Især hvis man vil den grønne omstilling. Her kunne man passende begynde med de grønne biler. Væk med registreringsafgiften og ind med en ny halvårlig teknisk afgift baseret på energieffektivitet og vægt. En afgift der løbende kunne hæves i takt med, at de grønne biler produktionsprismæssigt bliver mere konkurrencedygtige.

Thomas Møller Thomsen,

adm. direktør, FDM

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157