BILBRANCHEN Sidste år, på denne plads i Motor-magasinet, ønskede jeg for branchen, at 2018 måtte blive et år med arbejdsro. Og ønsket blev næsten opfyldt. Hvor de tre år forinden alle havde budt på offentlig diskussion af bilafgifter i medierne med stor skade for bilforhandlerne til følge, udeblev den offentlige debat i 2018 - stort set.
For 2018 blev året, hvor regeringen lancerede sin klimaplan. Og ét af de mest centrale forslag i udspillet var, at regeringen ønskede at forbyde salget af rene diesel- og benzinbiler fra 2030.
Det nye og markante fokus på bilers CO2-udslip kan meget vel være det nybrud, der ender med at fjerne den, for branchen, så forhadte registreringsafgift baseret på bilernes værdi. Én ting er i hvert fald sikker: Danmark når ikke i mål med mål-sætningen om ikke at sælge benzin- og dieselbiler i 2030, så længe vi har en afgift, der modarbejder udbredelsen af ny og miljøvenlig teknologi.
Regeringen har nedsat en kommission, der skal komme med forslag til, hvordan målet indfries. Bilbranchen vil arbejde for, at kommissionen arbejder så diskret som overhovedet muligt og i øvrigt foreslå den, at registreringsafgiften fjernes og i stedet erstattes med en lavere og løbende afgift baseret på bilernes miljøegenskaber. Afgiften bør gælde for alle biler, men kan der ikke findes finansiering til dette, kan man i stedet lade den nye afgift gælde for alene nul- og lavemissionsbiler under overskriften "Fremtidens afgifter til fremtidens biler".
Ud over arbejdet for arbejdsro vil Bilbranchen også igen i 2019 arbejde for medlemmernes adgang til arbejdskraft. Bilbranchens image- og rekrutteringskampagne, "Bilkarriere", går i 2019 ind i sit fjerde år. Kampagnen har fra start haft til formål at få så mange talentfulde unge som muligt til at søge ind i branchen.
I kampagnens første tre år har unge mennesker via Facebook, Youtube, Instagram og Spotify kunnet møde blandt andre William, Anja, Rasmus og Birgitte. Alle unge mennesker, der med udgangspunkt i deres hverdag fortæller om de mange spændende muligheder i branchen. Foreløbig har kampagnen haft mere end 25 millioner visninger overfor unge og mere end 100.000 unikke besøgende på dens hjemmeside. I 2019 vil Bilbranchen investere yderligere i kampagnen og blandt andet introducere nye fortællinger til Snapchat.
Arbejdsro og arbejdskraft er målene for vores indsats i 2019. Jeg ønsker alle medlemmer og samarbejdspartnere et godt og lykkebringende nytår.
Thomas Møller Sørensen,
direktør i Bilbranchen/DI
Arbejdsro og arbejdskraft
Diskret arbejde for omlægning af bilafgifter bliver et fokuspunkt for Bilbranchen i 2019 sammen med skærpelse af arbejdet for arbejdskraft til branchen.