23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Der har aldrig været flere mc’er i Danmark

Motorcykelforhandlerne skal digitaliseres, og hengemte euro4-mc’er giver problemer. Flere kampagner for trafiksikkerhed og tyveri-indsats i det nye år, skriver Motorcykel Forhandler Foreningen.

MFF Hos motorcykelforhandlerne glæder vi os over, at danskerne igen har taget motorcyklerne til sig, både som en hobby og som et let fremkommeligt transportmiddel.

Væksten i motorcykelbestanden, som nu er på mere end 160.000 enheder, kommer fra to sider: Naturligvis fra nysalget, men også brugt-importen bidrager væsentlig til totalen og er samtidigt med til at bidrage til et rigtigt højt aktivitetsniveau i medlemmernes forretninger.

Digitalisering af vores branche er et must, og vi halter i nogen grad bagefter på den digitale motorvej. Derfor har foreningen taget initiativ til udviklingen af MC Desktop, i samarbejde med det forhandlerejede Biltorvet A/S, men tilpasset motorcykel- branchens udøvere. MC Desktop er først og fremmest et forretningsprogram til salgsstyring, men med et sammenkoblet annonceringsmodul. På den måde kan motorcykelforhandleren både drive sin forretning og skal, på en meget effektiv måde, kun vedligeholde sine salgsannoncer et sted.

Samtidig konstaterer jeg, at vores forenings egen IT-platform for reservedele, Wrooom.dk, har vokset sig stor og i dag er den ubetinget største danske portal for forhandlerejede reservedele.

Ikke alt er dog positivt, og her tænker jeg på de store restlagre af fabriksnye, overgemte motorcykler, der ved årsskiftet falder for euro 4 normens hammer. Det forhold vil helt sikkert give noget ekstra uro på markedet, ud over den der allerede har hersket i forbindelse med afgiftsnedsættelserne.

Det bekymrer mig, at alle taler om uheld, hvor motorcykler er impliceret, men at ingen gør noget - ud over at snakke og frembringe skræmmekampagner.

Derfor har vi i bestyrelsen i MFF samlet organisationer med tilknytning til motorcykler i den fælles kampagne Sikkerpå2hjul, der har som formål at efteruddanne motorcyklister på køretekniske anlæg, så de er bedst muligt rustet til at undgå uheld. Kampagnen blev iværksat i 2017 og har i 2018 vækstet til at være den største samlede kampagne for mere sikkerhed på to hjul, der nogensinde er set i Danmark. En vækst der yderligere skal intensiveres i 2019, for ethvert motorcykeluheld, med fatal udgang, er et for meget.

Når det så er sagt, findes årsagen til rigtig mange af uheldene i uopmærksomme bilister, men også i de mange brugsstjålne motorcykler, hvor føreren ikke har kørekort, er beklageligvis med til at trække statistikkerne i den gale retning. Derfor har man også i branchen fokus på det væsentlige i, at man får låst sin motorcykel forsvarligt.

Med kampagnen "Red en Tyv - lås din motorcykel" opfordres motorcyklisterne derfor til altid at låse motorcyklerne. Det vil ikke bare forhindre tyveriet men også forhindre uheld, så derfor er det en win-win situation for alle.

På den forretningsmæssige front er der optimisme med hensyn til samarbejdet med den nye Motorstyrelsen i Skat. Alt tyder på, at der blæser nye vinde igennem kontorerne, hvilket har være savnet, i det helt nødvendige samarbejde med vores medlemsvirksomheder.

MFF er kendetegnet af lyst og interesse for at samarbejde, når det kan foregå i en positiv dialog og med en gensidig respekt. Vores virke i MFF bærer præg af netop denne indstilling.

Tak for samarbejdet i det forgangne år, med ønsket om at alle får et godt og lykkebringende Nytår.

John Tange,
formand for Motorcykel Forhandler Foreningen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.164