DIESELFREMTID Set på olieselskabets Lukoils fabrik i Wien: En kæmpeindkaldelse til møde under overskriften: Har diesel en fremtid? 
 
Det er da en udmelding, så man kan forstå det. Og en sådan informations- og debataften i netop et oliefirma kommer jo ikke ud af ingenting. Dieselgate i 2015 udløste det hele. Volkswagen (og adskillige flere) snyder med udslippet. Tyskerne forsøger at sløre, hvor stort udslippet i realiteten er. Skandalen ruller. Og de politiske udspil følger så et efter et - "vi dropper dieselmotoren." 
 
Nu har bilverdenen vænnet sig til situationen og alvoren. Og hvor langt er vi så? Ja, rent faktisk er der ikke mange, der helt har fjernet dieselmotorer fra modelprogrammet. Flere, blandt dem Bosch, har erklæret, at det ikke giver tekniks mening at vende sig så bastant mod motoren på det sorte brændstof. 
 
Den moderne dieselmotor er lige så ren som den tilsvarende benzinmotor, er argumentet fra ingeniørerne i Boxberg. 
 
Og senest har Opel netop lanceret en helt ny dieselmotor, nemlig en 1,6-liters biturbo med 150 hk, der lanceres i Astra. Og ligesom for at understrege, at diesel ikke nødvendigvis er en miljøsynder, holder mærket verdenspremiere på en ny benzinmotor samtidig. 
 
Og vel er de to motorer ikke direkte sammenlignelige - men det ligner dygtigt tysk spin, at dieselmotoren har et CO2-udslip på 130 g/km mens benzinerens udslip er 141 g/km. 
 
Så Opel gi’r altså dieselmotoren en fornyet chance. I en tid med #menodiesel kunne man få lyst til at spørge, hvad tyskerne egentlig har gang i. 
 
Mærkets danske presseansvarlige, Erik Morsing får spørgsmålene: 
 
Erik Morsing, Opel lancerer nu en helt ny dieselmotor i Astra. Er det et udtryk for, at Opel fortsat ser en fremtid for motoren på dette brændstof? 
 
- Opel ser diesel som en del af fremtidens brændstof i personbiler. Med diesel er der 20-25 pct. CO2 pr. kilometer at spare i forhold til en benzinbil. For mange bilister giver det rigtig god mening at købe en dieselbil. Specielt hvis man kører længere ture og har brug for at køre med anhænger. I de tilfælde er der reelt ingen anden brugbar løsning i dag end biler med dieselmotor. 
 
- Opel forventer, at over halvdelen af alle mærkets solgte biler i 2030 stadig vil have en forbrændingsmotor. Også selv om EU-lovgivningen presser producenterne til at producere og sælge flere elbiler. Vi må så håbe, der er kunder til dem. 
 
Opel lancerer to nye motorer på én gang, en 200 hk’s benzin og en 150 hk’s diesel til henholdsvis Insignia og Astra - begge motorer opfylder Euro 6D. Er det et udtryk for, at moderne dieselmotorer i realiteten udleder lige så få (eller mange) skadelige stoffer som benzinmotoren? 
 
- Benzin- og dieselmotorer, der opfylder Euro 6D Temp, har meget lave emissioner. I forhold til de dieselbiler, der blev solgt for fire-fem år siden, er niveauet for de sundhedsskadelige stoffer som f. eks. kvælstofilter faldet til under en tiendedel. 
 
- Årligt bruger bilindustrien i Europa 50 mia. euro på forskning og udvikling, hvoraf en stor del går til at mindske energiforbruget fra fremtidens biler og forbedringer af forbrændingsmotoren. 
 
- Hos Opel har vi annonceret, at det bliver muligt at vælge en elektrisk variant af alle vores modeller senest i 2024. Enten en hybrid eller en ren elbil. Men det er bestemt vores forventning, at de fleste biler stadig vil køre på benzin- eller diesel. Og det vil også være tilfældet i 2030.
Derfor lancerer Opel en ny dieselmotor
"Se os, vi dropper dieselmotoren!" Men hvor mange har rent faktisk omsat ord til handling? Kun få - og se nu Opel; tyskerne har netop lanceret en ny motor efter Rudolf Diesels princip.