23948sdkhjf

Elbilernes Tour de France

LEDER: Hvis slaget om fremtidens bilmarked var en Tour de France-etape

LEDER Se Tour de France for dig. Jakob Fuglsang, Chris Froome og Peter Sagan. På togt over en alt for lang dagsstrækning, på vej ned ad et bjerg med (næsten) for høj fart, trampende op ad en stigning helt uden for kategori.

Dét er det store løb. Et spørgsmål om træning, strategi og tro på egne evner. Men også et spørgsmål om held. For hvad er vinder-strategien lige i dag? Er det at tage det lange udbrud, er det at lurepasse nede i feltet - og så overhale til højre og venstre og smadre udbryderen en halv meter før målstregen.

Hvordan regner man den ud? Spørg de dygtigste ryttere. Men spørg også de dygtigste bilfabrikker. For hvis der er nogle, der ude i et sats og et ræs som cykelryttere i Frankrig, er det alverdens bilfabrikker, der har meldt sig som deltagere i Elbilernes Tour de France.

Lige nu er der jo én bestemt rytter i spidsen. Elon Musk har med sit Tesla-hold satset hele butikken på det meget lange enkeltmands-udbrud. Han, Musk, stak af efter bare et par kilometer. Og længe så det vel ud til, at han skulle tage mere end en etapesejr - han havde jo nærmest lagt an til at vinde hele løbet. Men måske har Musk ikke tilstrækkeligt gode ben, når det kommer til stykket.

For lige nu er et koreansk hold med elbiler begyndt at trække ind. Men det stopper ikke her. For lige nu tyder alt på, at tyske Tour d’Electric-deltagere for alvor er ved at træde an og i karakter. Det samlede tyske hold med Team Volkswagen som det øjensynligt stærkeste hold, udgør den forreste del af hovedfeltet. Og på kanten af 2019 haler de fem kørere ind på Musk med det lange udbrud og koreanerne, der måske gik på Musk-jagt lige lovlig tidligt.



Så her og nu: Hvem vinder Elbilernes Tour de France? Det kommende år fortæller os det.

Selvfølgelig er først og fremmest bilfabrikkerne deltagerne i dette særlige løb. Men det er alle andre i den firehjulede verden også. Først og fremmest importørerne og forhandlerne. Men også grossisterne og værkstederne. Hvad skal der satses på her på kanten af 2020, og hvordan sigter vi mod 2030, som er det foreløbigt tydeligste sigtepunkt i det næste årti.

Og det gælder jo ikke mindst nye drenge og piger på vej ind i branchen, og den enkelte sælger og mekaniker. "Er min arbejdsplads eller der, jeg tænker på at søge hen, stærke nok til ikke at udgå af Elbilernes Tour de France."



Dette års udgave af Fremtidens Autobranche gennemgår alle aspekter af den firehjulede verdens nye virkelighed. Magasinet leder efter de klarest mulige sigtepunkter, uanset hvor i den store kæde fra bilfabrik til autogenbrug, du måtte befinde dig.

Men ét er sikkert: Tour d’Electric åbner helt nye muligheder for alle, der kan, vil og tør.

STRØM PÅ!









Flemming Haslund, chefredaktør

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157