23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mercedes-system trækker overskrifter på CES 2019

Mercedes-Benz forsøger at gøre bilen til en talende og lærenem platform.

MASKINEN Mens Audi A8 lige nu står som et digitalt fyrtårn blandt biler i direktørklassen, står Mercedes-Benz A-klassen et andet sted. Den mindste i rækken er nemlig blevet den første hos den tyske producent, som er udstyret med MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det bygger videre på HMI (Human-Machine Interfaces), der betyder, at maskiner og mennesker arbejder sammen og lærer af hinanden.

MBUX forsøger at tage bilens infotainmentsystem til et nyt niveau ved hele tiden at lære, hvordan bilisten gerne vil have det. Eksempelvis har man måske en nogenlunde fast kabinetemperatur, når man starter bilen op om morgen kl. 07:00. Alt efter sæson ændrer den sig hen over dagen. Det kan også være, at man om morgen foretrækker at høre P4, mens hjemturen måske i stedet skal tunes ind på P1. Alt det kan en maskine huske og dermed lære af. Det er grundprincippet i MBUX. Samtidig skal opleves af MBUX være så smidig som muligt, fortæller Alexander Hilliger von Thile, der arbejder med UI (brugeroplevelse, red.) og machine learning hos Mercedes-Benz i USA.

- Det her er et system, hvor der ikke er gået på kompromis. Det skal være lige så flydende at tale med systemet, som med medpassagererne. Det betyder, at man bare skal sige, "Hey, Mercedes, jeg fryser". Og så reagerer bilen med det samme, siger Alexander Hilliger von Thile.

Smartphone-standard
Mercedes-Benz-ingeniøren lægger ikke skjul på, at det er brugeroplevelsen på de nyeste smartphones, som skubber til forbrugernes forventninger til, hvad biler skal kunne. Det betyder både de touch-funktioner, som biler har, og den måde grafik vises på. I A-klassens tilfælde er det softwarefirmaet NVIDIA, som står for grafikprocessoren.

- Det skal aflade indtrykket af, at animationer og de grafiske menuer er lige så smidige og brugervenlige, som man oplever det på moderne smartphones og tablets. Det bruges også til på en mere overskuelig måde at vise nogle af de funktioner, bilen har. Det kan være adaptiv LED-forlys eller kabinelys, fortæller Alexander Hilliger von Thile fra Mercedes-Benz i USA.

Men hvad så med det data, der ’afslører’, hvornår man gerne vil høre The Voice, have sædevarmen sat på trin to og temperaturen på 21,5 grader? Skal man tro Mercedes-Benz selv, gør bilproducenten i en noget anden retning, når det kommer til stemmestyring, end it-giganterne Apple og Amazon gør med henholdsvis Siri og Alexa.

- Systemet skal være som en god ven, hvilket også betyder, at data opbevares lokalt i bilen. Det deles ikke med en cloudtjeneste, lover ingeniør og den UI-ansatte Alexander Hilliger von Thile.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|