23948sdkhjf

Energi fra vindmøller kan lagres som hydrogen

| Af Henrik Nordstrøm Mortensen | Tip redaktionen om en historie

Lagring af vedvarende energi er en af de vigtigste opgaver i fremtidens transportsektor, mener DTU-professor.

OPBEVARING At omstille autobranchen til en grønnere fremtid lægger rigtig mange på sinde for tiden, og som man også kan læse om i nærværende magasin, nævnes elbiler og deres batterier som en vigtig del af den kamp, nationale transportsektorer rundt om på jordkloden er i gang med. Men debatten kører også på, hvordan man skaffer ’ren’ energi til at brødføde de mange millioner af elbiler, som både danske og udenlandske politikere taler om i øjeblikket. Det skal ske med vedvarende energi så som vindkraft eller solceller, hvor især vindmøller er noget, som har sat Danmark på verdenskortet.

Men med miljøvenlig energi følger også en intelligent måde at opbevare energien på i de perioder, hvor det måske ikke blæser sig meget, eller hvor tunge skyer lægger et dæmper på solfangernes sugen til sig. Og lagring af energi er et af det helt store emne i øjeblikket som et vigtigt lag oven på det at fremstille grøn energi.



Skal man tro en af Danmarks førende eksperter inden for energikonvertering og -lagring Poul Norby fra DTU Energi er "power til X" noget af det hotte i øjeblikket, fordi det skal give nogle af svarene på, hvordan man opbevare grøn strøm til brug ved senere lejligheder.

- Sæsonlagring er noget, der forskes rigtig meget i for tiden. Det betyder, at hvis man skal lade elbiler i fremtiden, skal det selvfølgelig ske med strøm, der er grønt. Og hvis det skal det, skal det lagres. Men det er svært, forklarer Poul Norby.

Derfor har DTU-professoren et bud på, hvilken teknologi, han tror på:

- Jeg tror meget på, at man skal lagre energi fra eksempelvis vindmøller som et brændstof eller et kemikalie. Det mest bæredygtige er nok hydrogen, som vil kunne fyldes på personbiler, forklarer Poul Norby.

Læs også: Big data kan forbedre trafiksikkerheden

Batterier er begrænset
Fordi elbiler fylder rigtig meget i debatten om fremtidens transportsektor, diskuteres det også, om batterier kan være af løsningen på at sikre, at konvertering af energi om til brug i transportsektoren. Det tror Poul Norby det gør, men det bliver ved nogle helt andre batterier, end man er vant til.

- Det bliver nogle meget store batterier, der langt fra ligner dem, man kender fra elbiler i dag. Det bliver nogle industribatterier, også kendt som grid scale storage, som er en slags elnetforbundne batterier, forklarer DTU-manden.

- Men min forestilling om fremtidens elbiler omfatter altså kombinationen af en brændselscelle og et batteri. Fordi energilagringen kan ske gennem hydrogen, kan man på en god måde komme over det med sort strøm, forklarer Poul Norby.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Samarbejde om avancerede smøremidler

KG Knutsson og Univar Solutions i partnerskab om at levere højkvalitet smøremidler fra Shell på det nordiske marked.

Plus

Avanceret diesel-testbænk klarer det hele

BG Service Center har investeret i en yderst avanceret testbænk til udmåling af alle typer common rail injektorer og common rail pumper. Firmaet fejrer 60 år med serviceydelser til autobranchens værksteder.

Plus

Glasurit officiel sponsor af WorldSkills

Lak-leverandøren har indgået en treårig partnerskabsaftale med den verdensomspændende lærlinge-dyst.

Plus 1

Her opstår uenighederne om skader

En kortlægning sætter spot på, hvor værksteder og forsikringsselskaber er mest uenige om pris og arbejdsopgaver.

Brændselscelle-biler vil snart matche hybridbiler

Prisen på brændselscellebiler vil svare til hybridbiler inden for få år, mener Toyota.

Nyhedsbrev

8.217 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

LAKexperten skifter strategi og bliver til Qars

Den nye kæde vil nu tilbyde alt omkring skadesarbejde, herunder karrosseri-arbejde og klargøring foruden lakarbejdet som hidtil som totalleverandør til bilhuse.

Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Lakering af elbiler kræver omtanke

LED speciallys speeder lakarbejdet op

Plus

40 års erfaring sidder klar med hjælp til Autotaks

Premium lakmærke fejrer 100 år

Danskerne skuffede på Le Mans

Ingen topplaceringer i det klassiske 24 timers løb, der blev vundet af Toyota.

Dansker tog VM-titel i Le Mans: Det er virkelig stort

Michael Christensen måtte igennem op- og nedture i Le Mans på vejen til VM-titlen i langdistanceløb.

Volkswagen investerer milliarder i batteriaktiviteter

Den tyske bilproducent Volkswagen investerer 900 mio. euro, svarende til ca. 6,7 mia. kr., i fælles batteriaktiviteter med svenske Northvolt.

Plus

Erik S. Rasmussen om Interdans opkøb

INTERDAN OPKØBER QUICKPOT: Opkøbet viser hvilken forandringsproces, bilbranchen gennemlever, lyder kommentaren fra direktøren i Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen.

Michelle: Vi kører ikke kun for at gennemføre

Michelle Gatting er dels rookie på Le Mans, dels danskeren i den "rene" pigebil.

Samtlige brinttankstationer i Danmark lukker efter norsk ulykke

BMW og Jaguar i samarbejde om elbiler

Englands Jaguar Land Rover og Tysklands BMW har netop annonceret, at de to indgår samarbejde om udvikling af nye elektriske drivlinjer. Kan ligge i bl.a. kommende BMW i4.

Plus

Først tog vi Odense, dernæst København

Engine of the Year 2019 - alle vindere

Plus

Det er ren magi - luft og sol bliver til brint

Man sætter en særlig enhed i kontakt med luft og udsætter den for sollys, hvorefter den begynder at producere brændstof - helt gratis.

Test af bilbatterier i hjemmet

Magnussen spiller birolle i canadisk F1-drama

Kevin Magnussen sluttede som nummer 17 ved Formel 1-grandprixet i Montréal, efter at han startede bagest.

Plus

Dansk frontløber med brændselsceller i 25 år

Danish Power Systems har præget cleantech-branchen i en generation og forventer fremgang med elbiler.

Audi åbner batterilager i Berlin

To nye centre i Pava-familien

Helt rent spildevand på sprøjtecentret

Plus

Konkurser i autobranchen i april

Plus

Branchen har sovet i bildata-timen

Hjernemadsen er på bilsælgere

Plus

Automobit hjælper værkstederne

Teknik-dag trak folk og gentages i juni

Plus 1

Triscan har udviklet Tesla-reservedele

Plus

Sound-design til Fiesta

Plus

macsDIA - værkstedets nye digitale assistent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

CO2 neutralt website

Til lykke med svendebrevet

ATE, LUK, Contitech, Sachs., direkte fra Tyskland.

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Minimer nedetid med FAG hjullejer.

Vær med til at forebygge, svindel for milliarder.

Attraktive bygninger til salg/udlejning i Silkeborgs smukke natur tæt på motorvej

Vær dig selv – også før du søger job

HCP Maskincenter har nu både showroom og lager på den halve plads

Bastarden fra helvede - Ducati Diavel 1260

Fremtidens serviceportal til værksteder og bilejere

Til lykke med svendebrevet

Mens du sover - AutoDesktop flytter

Tillykke til Lysen Biler med vaskemaskine nr 5 fra WashTec

Centralstøvsuger til Skjern Papirfabriks flisfyrede dampkedel-anlæg

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg fra robotcelle.

Det nye multihus i Billund Lufthavn skal huse lagerrobotter

Royal Greenland vælger leverandør til stort moderniseringsprojekt på 3 lagre i Grønland

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Nyudlærte svende fra College360

Sæt strøm til tallene og sælg flere biler

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Samtykker når ny milepæl og rykker til Norge

Send til en kollega

0.201